Corporate Social Responsibility learning in a highly turbulent national context : some evidence from the post-2011 Tunisia - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue International Social Sciences and Management Journal Année : 2019

Corporate Social Responsibility learning in a highly turbulent national context : some evidence from the post-2011 Tunisia

Résumé

This paper explores the link between changes in the socio-political context of Tunisia after 2011 and CSR learning. The findings are based upon an in-depth empirical study of 28 CSR actors (big companies, supporting structures, experts, associations and civil society representatives). It appears that companies' adaptation to the new context took the form of a double-loop, constructivist CSR learning. The transformation from informal practices to more explicit forms of management and the change in the weight attributed to various CSR components (environmental, social and governance) are the main features of this adaptation. These developments are the result of individual, group and organizational learning, driven by institutional entrepreneurs.
Cette étude explore le lien entre changements socio-politiques et apprentissage de la RSE en Tunisie après 2011. Les résultats reposent sur une étude de terrain menée auprès de 28 acteurs de la RSE (grandes entreprises, structures d'appui, experts, associations et représentants de la société civile). Il apparaît que l'adaptation des entreprises au niveau contexte a pris la forme d'un apprentissage constructiviste en double-boucle de la RSE. L'évolution des pratiques informelles vers des formes de gestion plus explicites ainsi que le changement dans le poids attribué à ses différentes composantes (environnementale, sociale et de gouvernance) sont les principales caractéristiques de cette adaptation. Ces développements résultent d'un apprentissage à plusieurs niveaux (individuel, de groupe et organisationnel) conduit par des entrepreneurs institutionnels.
Fichier principal
Vignette du fichier
ARTICLE COMPLET PK ABR soumis.pdf (264.66 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-02615858 , version 1 (23-05-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02615858 , version 1

Citer

Petia Koleva, Amel Ben Rhouma. Corporate Social Responsibility learning in a highly turbulent national context : some evidence from the post-2011 Tunisia. International Social Sciences and Management Journal, 2019. ⟨hal-02615858⟩
74 Consultations
170 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More