Analyse thématique des difficultés des étudiants non-géographes dans la réalisation de carte de synthèse

Raffaella Balzarini 1 Paule-Annick Davoine 2 Muriel Ney 3
2 STeamer
LIG - Laboratoire d'Informatique de Grenoble
3 MeTAH
LIG - Laboratoire d'Informatique de Grenoble
Abstract : This is a study of the difficulties of novice geoscientists in making suitability maps for land use issues. Students discover the concepts of multicriteria spatial analysis and the features offered by the Geographical Information System ArcGIS 10.. Several obstacles emerged throughout the resolution of the problem: in data mining, visual exploration, decision-making steps. Adopting didactical engineering as research methodology, we propose a categorization of these difficulties based on visual operator's taxonomies and we rely on theoretical frameworks and tools of sciences education to offer learning scaffolding and technical improvements.
Type de document :
Communication dans un congrès
SIG 2012 - Conférence Francophone Esri 2011, Oct 2012, Versailles, France. (12 p.), 2012
Liste complète des métadonnées

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00873893
Contributeur : Denis Bouhineau <>
Soumis le : mercredi 23 octobre 2013 - 12:11:58
Dernière modification le : jeudi 11 janvier 2018 - 06:26:40

Identifiants

  • HAL Id : hal-00873893, version 1

Citation

Raffaella Balzarini, Paule-Annick Davoine, Muriel Ney. Analyse thématique des difficultés des étudiants non-géographes dans la réalisation de carte de synthèse. SIG 2012 - Conférence Francophone Esri 2011, Oct 2012, Versailles, France. (12 p.), 2012. 〈hal-00873893〉

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