Apprentissage de la prise de décision en rugby: rôle des feedbacks vidéo. - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2016

Decision-making: Role of delayed video feedback in rugby.

Apprentissage de la prise de décision en rugby: rôle des feedbacks vidéo.

Résumé

Making a rapid and accurate decision is an important skill in collective sport. In this thesis, we tested whether delayed video feedback can help players to enhance decision making in a dynamic game situation. In the first experiment, participants involved in the regular Physical Education program took part to rugby courses during six weeks and were videotaped during simple game situations. Game situations were selected and edited to build up three delayed feedback conditions. In the “integral” condition, pictures were shown without any comment. In the “collective” condition groups of 3 students watched the video and answered a set of few questions about the observed action. In the “voice off” condition added comments from the teacher were provided. Results revealed accurate and faster decisions in the “voice off” condition than in the “collective” condition. Results revealed also a best efficiency of “Collective” condition compared to ‘integral” condition. In the second experiment, two against one situations were selected and edited to build up two delayed feedback conditions. In the Subtitles condition, subtitles on the result of the action (successful or failed try) and choice relevance appeared on the screen. In the Commentaries condition, the same information was provided verbally together with comments on the context surrounding the decision (e.g., partner, opponent position). Following the six weeks program, to assess the effect of video feedback, participants were administered a computer decision-making task. Results revealed a none significant effect between the two conditions. Finally, this thesis presents “self analysis video®", a software devoted to optimize the efficiency of video delayed feedback. The student attention is requested to analyse their own performance on video through a frame of reference.
La prise de décision est un déterminant majeur de la performance d’un joueur de rugby. Au cours de cette thèse les auteurs comparent les effets de plusieurs modalités de restitution d’un feedback vidéo sur l’amélioration des décisions d’étudiants non spécialistes de seconde année STAPS. Ces feedback sont administrés à distance par le réseau internet et dans un temps différé de la prestation motrice. La première expérimentation prouve qu’un simple feedback vidéo sans commentaire ne produit aucune amélioration. Lorsque les étudiants observent la vidéo par groupe de trois, avant de répondre à un protocole de question on enregistre une nette amélioration de leur prise de décision. Cependant l’efficacité de cette modalité reste inférieure à la modalité « voix off » où un commentaire oral du formateur est ajouté aux images. La seconde expérimentation compare l’efficacité de deux modalités de feedback vidéo qui diffèrent par leur commentaire oral. Les résultats de cette expérimentation ne permettent pas de dire si un commentaire oral qui s’efforce de faire des liens entre le choix et le résultat de l’action est plus efficace qu’un commentaire qui ne le fait pas. La thèse se termine sur la conception d’un logiciel dont la finalité est d’optimiser un feedback vidéo à distance. . Sa fonction essentielle est de permettre à un formé de faire un autodiagnostic de sa prestation physique selon une grille d’observation conçue par le formateur.

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Citer

François Pharamin. Apprentissage de la prise de décision en rugby: rôle des feedbacks vidéo.. Education. Université de Poitiers (France), 2016. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-01558525⟩
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