Le dispositif CurriQvidéo : un outil permettant de penser un hub éducatif tourné vers les compétences du 21e siècle dans la formation des professeurs des écoles - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Médiations et médiatisations - Revue internationale sur le numérique en éducation et communication Année : 2022

Le dispositif CurriQvidéo : un outil permettant de penser un hub éducatif tourné vers les compétences du 21e siècle dans la formation des professeurs des écoles

Résumé

The study of a pedagogical device, known as CurriQvideo (at the Inspé of Nice), gives a prominent place during the primary school teacher pre-service training to natural and cultural heritage. The device integrates creative pedagogical uses of digital technology and artificial intelligence, which allows us to envisage increased spaces of communication around the stakes of sustainable development goals (SDGS)in the classes of the 21st century future teachers as well as in the Inspé pre-service training campus where CurriQvidéo was developed. We show that CurriQvideo is making it possible to create a crossroads of learning which offers new potentialities in considering the student registered in the MEEF courses and can facilitate the development of a contemporary pedagogy that lies between education and communication.
Le dispositif CurriQvidéo : un outil permettant de penser un hub éducatif tourné vers les compétences du 21 e siècle dans la formation des professeurs des écoles L'exemple de la valorisation du patrimoine naturel et culturel en enseignement moral et civique CurriQvideo : A tool for thinking about the educational hub in pre-service teacher training-The example of enhancement of natural and cultural heritage in Moral and Civic Education El CurriQvideo: una herramienta para reflexionar sobre el hub educativo en la formación del profesorado-El ejemplo de la valorización del patrimonio natural y cultural en Enseñanza Moral y Cívica
Fichier principal
Vignette du fichier
286-Texte de l'article-2218-1-10-20221020.pdf (1.77 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Publication financée par une institution

Dates et versions

hal-03825190 , version 1 (22-10-2022)

Identifiants

Citer

Laurent Heiser, Audrey Bonjour, Christine Faller, Didier Mouren. Le dispositif CurriQvidéo : un outil permettant de penser un hub éducatif tourné vers les compétences du 21e siècle dans la formation des professeurs des écoles. Médiations et médiatisations - Revue internationale sur le numérique en éducation et communication, 2022, pp.50 - 69. ⟨10.52358/mm.vi11.286⟩. ⟨hal-03825190⟩
85 Consultations
74 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More