French Education at a Crossroad : The Limits of Public and Centralilzed Management - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2000

French Education at a Crossroad : The Limits of Public and Centralilzed Management

Le système éducatif français face aux limites d'une gestion publique et centralisée

Résumé

This chapter constitutes the French case study within a book dedicated to the relations between societal values in a given country and its educational system. It shows how, in the French context, values such as secularism, republicanism, and jacobinism (high level of centralization), have influenced the evolution of the educational system. It reviews the impact of this global background on the issue of equal access to education, and on equity. But it questions the limits of this approach for future improvements of the overall performances of the system, in particular for the treatment of at-risk students and for the social promotion of children of low socio-economic background. It also examines the difficulties of introducing in France effective decentralization and autonomy of local actors in the management of education. It finally shows the dangers of the excessive centralization for achieving a rational management of resources.
Ce chapitre s'intègre dans un ouvrage consacré aux rapports entre le développement général des sociétés et leurs systèmes éducatifs. Il examine, dans le cas français, l'influence des valeurs laïques, républicaines et jacobines sur l'évolution de l'école publique en France. Il montre les résultats de cette politique en termes d'accès à l'éducation, de démocratisation et d'équité. Il s'interroge sur les limites actuelles de certains de ces principes dans le domaine du traitement des élèves en difficulté et de la réalisation de nouveaux progrès dans celui de l'équité. Il examine par ailleurs les difficultés d'introduire un processus réel de décentralisation et de responsabilisation des acteurs au niveau local. Il montre enfin que l'excès de centralisation entraîne parfois des dysfonctionnements dans la gestion rationnelle des ressources.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03267593 , version 1 (22-06-2021)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03267593 , version 1

Citer

François Orivel, Estelle Orivel. French Education at a Crossroad : The Limits of Public and Centralilzed Management. Mazurek, Kas and Winzer, Margret A. and Majorek, Czeslaw. Education in a Global Society : A Comparative Perspective, Allyn and Bacon, pp.131-148, 2000, 0-205-26752-1. ⟨hal-03267593⟩
15 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More