Religious Collisions in Tibetan Medicine. Ethnography of a Muslim Practitioner - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2009

Télescopages religieux en médecine tibétaine. Ethnographie d’un praticien musulman

Religious Collisions in Tibetan Medicine. Ethnography of a Muslim Practitioner

Laurent Pordié

Résumé

The mahāyāna Buddhist tradition has been a determining factor in the historical construction of Tibetan medicine. Ethics in medicine rest on Buddhist foundations and this religion has notably provided some aspects of medical epistemology. Healers underline the importance of the moral dimension in medical care, a dimension that is expressly derived from Buddhism. But they also accept the idea that their medicine may be practiced by people of different religious beliefs, as shown in this article. The author examines the specific case of a Shiite practitioner of the Kargil district in Ladakh, in the North-Western Indian Himalayas. This paper recounts the story of a Buddhist family converted to Islam, for which the abandonment of religion has not led to the abandonment of a medical practice transmitted from generation to generation, yet considered to be Buddhist. This situation leads to explore the social consequences of maintaining the practice in a region characterized by inter-religious conflicts. These religious overlaps are, however, not only to be seen at the social level ; they are also present in the preparation of medicines themselves or in etiological narratives. This article thereby examines the composite nature of medical practice in this context, and explores in a new angle the role of religion in the practice of Tibetan medicine.
La tradition bouddhique mahāyāna a été déterminante dans la construction historique de la médecine tibétaine. L’éthique en médecine repose sur des fondements bouddhiques et cette religion a notamment fondé une partie de l’épistémologie médicale. Les thérapeutes soulignent l’importance de la dimension morale dans l’acte de soin, dimension qui relève expressément du bouddhisme. Mais ils acceptent aussi l’idée que leur médecine puisse être pratiquée par des personnes d’obédience religieuse distincte. C’est à cette question que cet article est dévolu, en s’intéressant au cas particulier d’un praticien chiite du district de Kargil au Ladakh, dans le Nord-Ouest de l’Inde himalayenne. Ce texte retrace l’histoire d’une famille bouddhiste convertie à l’islam, dont l’abandon de la religion n’a pas conduit à l’abandon d’une pratique médicale lignagère pourtant considérée comme bouddhiste. Cette situation conduit à l’examen des conséquences sociales du maintien de la pratique, dans un territoire déchiré par des conflits interreligieux. Ces télescopages religieux ne s’expriment cependant pas uniquement au niveau social ; ils se rencontrent également dans la préparation des médicaments ou encore dans les discours étiologiques. Cet article étudie ainsi la nature composite de la pratique médicale dans ce contexte en explorant notamment sous un nouvel angle le rôle de la religion dans l’exercice de la médecine tibétaine.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03266053 , version 1 (21-06-2021)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03266053 , version 1

Citer

Laurent Pordié. Religious Collisions in Tibetan Medicine. Ethnography of a Muslim Practitioner. Divins remèdes, Éditions de l’École des hautes études en sciences sociales, pp.67-97, 2009. ⟨hal-03266053⟩
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