The experimental chaptering of the Goncourts
Le chapitrage expérimental des Goncourt
Résumé
The Goncourt brothers devised a poetics of the chapter that broke with tradition and is an integral part of their aesthetic project. Abundant and often brief, the chapters of all their novels, from En 18. (1851) to Madame Gervaisais (1869), implement this fragmentation process that, according to Bourget, would be characteristic of decadent sensibility. Tending towards a form of autonomy, the chapter is subject to multiple distortions that make it a laboratory for novelistic experimentation.
Les frères Goncourt ont conçu une poétique du chapitre en rupture avec la tradition et qui fait partie intégrante de leur projet esthétique. Nombreux et souvent brefs, les chapitres de tous leurs romans, de En 18. (1851) à Madame Gervaisais (1869), mettent en œuvre ce processus de fragmentation qui sera, selon Bourget, propre à la sensibilité décadente. Tendant vers une forme d’autonomie, le chapitre est sujet à de multiples distorsions qui en font un laboratoire de l’expérimentation romanesque.