Can the home to school journeys of primary school children constitute a starting point for building spatial learning?
Les trajets domicile-école des élèves de primaire peuvent-ils constituer un point de départ pour construire des apprentissages spatiaux ?
Résumé
The new geography programs in Cycle 3 focus spatial learning on students' direct experiences around the notion of dwelling. Home-school commutes can thus represent a relevant field of study to reveal spatial experiences that are lived both singularly, collectively and daily. The study of child mobility practices on this type of journey for fourth graders in six different grades and in different territories can reveal the reality of these spatial experiences, in terms of autonomy, modes and travel time. The results allow us to question the conditions under which it is possible to transform these spatial experiences into geographical learning.
Les nouveaux programmes français de géographie du cycle 3 centrent les apprentissages spatiaux sur les expériences directes des élèves autour de la notion d’habiter. Les trajets domicile-école peuvent ainsi représenter un terrain d’étude pertinent pour révéler des expériences spatiales vécues à la fois singulièrement, collectivement et quotidiennement. L’étude des pratiques de mobilités enfantines sur ce type de trajet pour des élèves de CM1 de six classes dans des territoires différents peut permettre de révéler la réalité de ces expériences spatiales, en termes d’autonomie, de modes et de temps de déplacements. Les résultats permettent de questionner les conditions de possibilité pour transformer ces expériences spatiales en apprentissages géographiques.
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte