The diffusion of corporate social responsibility within an organizational field: An analysis through the complementary lenses of neo-institutional theory and actor-network theory - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue M@n@gement Année : 2021

The diffusion of corporate social responsibility within an organizational field: An analysis through the complementary lenses of neo-institutional theory and actor-network theory

La diffusion de la RSE au sein d’un champ organisationnel : une analyse complémentaire selon la théorie néo-institutionnelle et la théorie de l’acteur-réseau

Résumé

How does the implication of actors act as a condition of success in the diffusion of corporate social responsibility (CSR) within an organizational field? To answer this question, this research looks at the microfoundations of the diffusion of a socially responsible practice. This approach enables us to adopt a perspective that is focused on individuals and to explain the integration of CSR practices at the organizational level. We mobilize neo-institutional theory (NIT) and actor-network theory (ANT) in our approach to the diffusion process of this innovative practice. Firstly, we identify three distinct stages in institutional practice: the pre-institutionalization stage, the theorization stage and the re-institutionalization stage. Secondly, we reveal the four stages of the diffusion of a CSR practice as identified by ANT: the designation of an actor initiating the change, the identification of allies for the deployment of innovation, the analysis of the diffusion process within the network and the conditions of diffusion. Finally, we produce six research propositions based on the results of our study, which advocates for multi-leveled analysis to understand how CSR practices are developed within organizations.
En quoi l’implication des acteurs est-elle un gage de succès de la diffusion de la RSE au sein d’un champ organisationnel ? Pour répondre à cette question, cette recherche s’intéresse aux microfondations de la diffusion d’une pratique innovante de RSE. Cette approche permet d’adopter une perspective centrée sur les individus, tout en mobilisant des approches théoriques qui expliquent l’intégration des démarches RSE au niveau organisationnel. Les auteurs mobilisent la théorie néo-institutionnelle (TNI) et la théorie de l’acteur-réseau (actor-network theory ou ANT) pour appréhender la complexité du processus de diffusion de cette pratique innovante. Les résultats conduisent à distinguer tout d’abord trois phases du travail institutionnel : la phase de pré-institutionnalisation, la phase de théorisation et la phase de ré-institutionnalisation, puis quatre étapes de diffusion d’une pratique RSE identifiés par l’ANT : la désignation de l’acteur initiateur du changement, l’identification des alliés au déploiement de l’innovation, l’analyse du processus de diffusion au sein du réseau et l’analyse des conditions de diffusion. Enfin, l’étude réalisée fait l’objet de six propositions de recherche qui sont discutées au regard de la littérature mobilisée. Cette étude préconise de mener une analyse multiniveaux pour comprendre comment les pratiques institutionnelles de RSE se développent au sein des organisations.
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hal-02894515 , version 1 (09-07-2020)

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Citer

Elise Bonneveux, Arnaud Gautier. The diffusion of corporate social responsibility within an organizational field: An analysis through the complementary lenses of neo-institutional theory and actor-network theory. M@n@gement, 2021, 24 (2), pp.48-65. ⟨10.37725/mgmt.v24.4500⟩. ⟨hal-02894515⟩
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