Sound as Environment in Tom Konyves’ Urban Pastorals
Résumé
The poetry of Canadian poet Tom Konyves offers sketches of urban pastoral in which sounds play a central part. They are constitutive of the environments construed by the poems as well as of the poems as environmental forms. Resting on Susanna Lidström and Greg Garrard’s conception of “environmental thinking” in the poetic process, this paper looks at two poems (a long textual piece and a “videopoem” – a hybrid poetic form bringing together text, image and sound to produce a poetic experience), and examines the ways in which sounds contribute to create the complex environment of the poem, poised between presence and dissolution.
La poésie de Tom Konyves, poète canadien, dessine une pastorale urbaine où les sons jouent un rôle essentiel. Ils sont constitutifs de l’environnement imaginaire suscité par les poèmes aussi bien que des poèmes eux-mêmes en tant que formes environnementales. En partant de la conception d’une « pensée environnementale » telle qu’elle est développée par Susanna Lidström et Greg Garrard, cette étude aborde deux poèmes (un long poème textuel et un « vidéopoème », forme hybride qui associe texte, image et son pour produire une expérience poétique) pour examiner comment les sons contribuent à la création de l’environnement complexe et fragile du poème, entre présence et dissolution.
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...