When young students train seniors with digital tools: intergenerational reciprocity and co-education - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Bildungsforschung Année : 2018

When young students train seniors with digital tools: intergenerational reciprocity and co-education

Quand les collégiens forment des séniors à l'usage des outils connectés. Réciprocité intergénérationnelle et accompagnement à l'autoformation

Résumé

This paper presents an educational experimentation involving middle school students with learning disabilities who train seniors for the use of digital tools and connected software. The research took place in a specific workshop, based in an old people’s home for elderly dependent, where we spent seven months as observers. The results show that, under certain conditions, the relationship established around the digital devices between teenagers and seniors can promote new forms of training, as a self- and co-education, for college students who develop unsuspected knowledge and skills, but also a real "educational reciprocity" for both young and old learners.
Cet article s’intéresse à un dispositif de formation mettant en scène des collégiens en difficulté scolaire, qui forment à l’usage d’outils connectés des séniors dans un Etablissement pour Personnes Agées Dépendantes. La recherche s’est déroulée dans un atelier auquel nous avons participé pendant sept mois, en tant qu’observateurs. Elle montre que, sous certaines conditions, la relation établie autour du numérique entre adolescents et séniors permet de favoriser à la fois une « autoformation accompagnée », pour les collégiens qui développent des savoirs et des compétences insoupçonnées, mais aussi une véritable « réciprocité formatrice », pour les jeunes comme pour les séniors.

Domaines

Education
Fichier principal
Vignette du fichier
BF_2017_1_Pentecouteau_Eneau_Quand_des_collegiens.pdf (1.34 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

hal-02147927 , version 1 (05-06-2019)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02147927 , version 1

Citer

Hugues Pentecouteau, Jérôme Eneau. When young students train seniors with digital tools: intergenerational reciprocity and co-education. Bildungsforschung, 2018, 1-2017. ⟨hal-02147927⟩
81 Consultations
87 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More