Évaluation de la compréhension écrite de récits chez l’enfant de 7 à 10ans : vers des profils de compreneurs
Résumé
Introduction
The aim of the study was to investigate reading comprehension skills in 7 to 10-year-old children and to present a new tool for assessing reading comprehension skills in elementary school children. Two aspects of text comprehension were assessed: literal comprehension skills and inference generation (with two subtypes of inferences, coherence inferences and knowledge-based inferences).
Method
Two narratives of varying length and complexity have been constructed and presented to 498 French-speaking children from second grade to fifth grade.
Results
The results showed an evolution of performance with school level. Children's scores also depended on the type of comprehension skill evaluated (literal versus inferential) and difficulty of texts. Furthermore, cluster analysis yielded five profiles that clearly differ on children's ability to respond to either literal questions, coherence inferential questions, or knowledge-based inferential questions.
Conclusion
The existence of different profiles of comprehenders is discussed in terms of theoretical implications. Finally, some limitations and way of improvement are presented.
Introduction
Cette étude vise à évaluer les habiletés de compréhension écrite de récits chez l’enfant de 7 à 10 ans en distinguant deux aspects de la compréhension d’un texte, la compréhension littérale et la compréhension inférentielle et deux types d’inférences, les inférences de cohésion et les inférences basées sur les connaissances.
Méthode
Deux textes de longueur et complexité différentes ont été présentés à 498 enfants francophones (non redoublants) du CE1 au CM2. La lecture de ces textes est suivie d’une série de questions à choix multiples relavant de trois types de processus de compréhension.
Résultats
Les résultats montrent un effet du niveau scolaire, du type de compréhension impliquée et du type de récits sur les performances en compréhension. D’autre part, une approche différentielle met en évidence l’existence de cinq profils de compreneurs se distinguant en fonction de leurs performances aux questions littérales, d’inférences de cohésion et d’inférences basées sur les connaissances.
Conclusion
La construction de ce type d’épreuves vise à compléter l’offre des outils d’évaluation de la compréhension en lecture. D’autre part, l’analyse des profils de compreneurs apportent des éléments d’informations importants sur les processus de compréhension de récits narratifs chez l’enfant et leur développement.