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Article Dans Une Revue In Situ : Revue des patrimoines Année : 2016

Becoming an archivist, the development of professionality in a university training programme

Devenir archiviste : la construction de la professionnalité en formation initiale universitaire

Bénédicte Grailles

Résumé

Between a professionalised university training course and the definition of a profession there are of course many interactions and mutual influences. Training must follow the changes in a profession but the profession is also influenced by the availability of longer-term training programmes and training courses which offer qualifications that legitimise and enhance the profession. The profession of archivist is governed by this general educational rule which is at work in the way students acquire their professional identity. The assimilation of what education sciences call ‘professionality’ does not merely mean the capacity for making informed decisions in a given work situation. It also involves the capacity to give meaning to an activity, to enter into dialogue with the representations, norms and values that surround this activity. This is a complex and dynamic process. It implies an adhesion and conformity with practices, but with a dispassionate view, thanks to a process of mobilisation of abstract and formal knowledge. The result is a strong interdependance between the different actors which contribute to the recognition and legitimation of the profession. A university training course cannot be developed if it is not connceted with the professional milieu it prepares for, even though it must also offer a critical posture, which is the hallmark of a university education and a guarantee of adaptability for future profesionnals. But a profession also requires formal qualifications, recognised diplomas and a formalisation of its skills.
Entre une formation professionnalisée à l’université et la délimitation d’une profession existent de nombreuses interactions et dépendances. La formation suit les évolutions du métier mais le métier est aussi influencé par l’existence de formations longues et diplômantes qui le légitime et le valorise. Le métier d’archiviste n’échappe pas à ce constat général qui conditionne l’acquisition d’une identité professionnelle par les étudiants. L’assimilation de ce qu’en sciences de l’éducation on nomme professionnalité et qui ne recouvre pas que la capacité d’agir avec discernement dans une situation donnée de travail mais intègre aussi la capacité à donner du sens à une activité, à dialoguer avec les représentations, les normes, les valeurs qui se tissent autour de cette activité, est un processus complexe et dynamique qui se traduit par une adhésion et une conformité aux pratiques mais avec un regard distancié, grâce à un processus de mise en savoirs abstraits ou formels. Il en découle une forte interdépendance entre les différents acteurs, chacun concourant à sa place à la reconnaissance et la légitimation de la profession. Une formation universitaire ne peut se développer en décalage avec le milieu professionnel de référence, même si elle se doit d’introduire un point de vue distancié qui est la marque du monde universitaire et un gage d’adaptabilité pour les futurs professionnels, mais une profession a aussi besoin de l’existence de diplômes reconnus et de formalisation des savoirs.
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hal-01830577 , version 1 (05-07-2018)

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Citer

Bénédicte Grailles. Becoming an archivist, the development of professionality in a university training programme. In Situ : Revue des patrimoines, 2016, Au regard des métiers du patrimoine, 30, pp.[en ligne]. ⟨10.4000/insitu.13697⟩. ⟨hal-01830577⟩
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