Approaches to categorization in education
Approches de la catégorisation en éducation
Résumé
The situations of interaction in the teaching-learning context are discussed in this journal by observing how teachers view their students and vice-versa. These perceptions are considered from the perspective of the categorizations the students are subjected to, and conversely by the categorizations the teachers and their lessons are subjected to.
After an editorial in which the specific organization of the dossier is explained, the first two articles, which are discussed in the third one, address the following questions: How do the teachers categorize their students? Do they use particular pedagogical routines linked to these categories?
The following two articles broach categorization from the students’ point of view and their meta-perception (how do they feel they are categorized by their teachers?).
The final article illustrates the categorization approach from an interactional perspective.
Les situations d’interaction en situations d’enseignement-apprentissage sont ici abordées par le regard des enseignants sur leurs élèves, et vice versa. Ces regards sont approchés sous l’angle des catégorisations dont les élèves font l’objet, puis, inversement, par les catégorisations dont les enseignants et leurs cours font l’objet.
Après l'édito,
les deux premiers articles sont discutés par le troisième (de Roland Goigoux sur les schèmes des enseignants). Ils abordent les questions suivantes : comment les enseignants catégorisent-ils leurs élèves ? Ont-ils recours à des routines pédagogiques particulières liées à ces catégories ?
Ensuite, deux articles approchent la catégorisation du point de vue des élèves et de leur métaperception : comment les élèves se sentent catégorisés par leurs enseignants ?
Un dernier article illustre l’approche par catégorisation dans une perspective interactionnelle.
Domaines
Education
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...