How firms (partially) organize their environment : Meta-organizations in the oil and gas industry - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2015

How firms (partially) organize their environment : Meta-organizations in the oil and gas industry

Résumé

In this paper, we investigate how firms collectively organize their environment. Past literature mostly focused on networks and institutions and has overlooked the role of meta-organizations in this process. Based on the case study of the oil and gas industry, we develop an abductive grounded theory model of meta-organizations as collective partial organizations. Our study shows that firms – complete organizations – organize their environment through the setting up of many meta-organizations – partial and thin organizations, which leads to a growing organizational complexity. This complexity results from the organizational creativity of firms when they are confronted to three decision situations. Finally, we highlight the importance of membership in MOs, analyze the various implications of its completeness or incompleteness for legitimacy, and discuss the emergent concept of outreach strategies which we argue to be central for thin organizations.
Cet article étudie la façon dont les firmes organisent collectivement leur environnement. La littérature a tendance à étudier cette question sous l’angle des réseaux et des institutions et s’est relativement peu intéressée au rôle des méta-organisations dans ce processus. A partir d’une étude de cas du secteur pétrolier et gazier, nous développement un modèle de méta-organisations comme organisations partielles support de l’action collective entre organisations. Notre article montre que les firmes—des organisations complètes—organisent collectivement leur environnement en mettant en place de nombreuses méta-organisations—des organisations partielles et légères—ce qui produit de la complexité organisationnelle. Cette complexité résulte de la créativité organisationnelle dont les firmes font preuve en étant confrontées à trois situations de décision. Enfin, nous éclairons l’importance des stratégies d’appartenance dans les méta-organisations, leurs implications en terme de légitimité, et l’émergence du concept de stratégie de sensibilisation.
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Berkowitz H. & Dumez H. (2015) How firms (partially) organize their environment, working papers 15-CRG-02.pdf (800.78 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-01483012 , version 1 (04-03-2017)

Identifiants

Citer

Héloïse Berkowitz, Hervé Dumez. How firms (partially) organize their environment : Meta-organizations in the oil and gas industry. 2015. ⟨hal-01483012⟩
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