Occupation risk prevention and training : some reflexions based on professional didactics and ergonomics
Prévention des risques professionnels et formation : éléments de réflexion à partir de la didactique professionnelle et de l’ergonomie
Résumé
This paper aims to understand the design of training in occupational risk prevention with crossreferences
to ergonomics and professional didactics. A case study realized in the delivery of readyto‐
use concrete domain is presented. It stresses how a safety rule is defined and transformed in
companies, how this rule becomes less operational for the operators. It also enlightens the
resources developed by operators with experience and their limits for risks management. Indeed,
situational and peer based mediations may be insufficient for the development of safety skills. So
the objective is to identify “professional knowledge of reference” to design trainings that embed
“regulated safety” and “managed safety”, which are required to produce safety culture and
security. This approach of training design, based on activity analysis both in ergonomics and
professional didactics, allows to turn back on the technical/regulatory and behaviourist point of
view which still dominates the domain of training in occupational risk prevention.
Cet article propose d’appréhender la formation à la prévention des risques professionnels à partir
d’apports croisés de l’ergonomie et de la didactique professionnelle. Une étude de cas dans le
domaine de la livraison du béton prêt‐à‐l’emploi sur des chantiers est présentée. Elle montre les
redéfinitions d’une règle de sécurité au sein des entreprises, qui la rendent peu opérationnelle pour
les opérateurs, et les ressources que les opérateurs ont constituées avec l’expérience. Ces
ressources se révèlent aussi limitées. En effet tout ne peut pas être acquis par l’expérience en
situation et la médiation par les pairs. Il s‘agit alors d’identifier des « savoirs professionnels de
référence » pour concevoir des contenus de formation qui articulent « sécurité réglée » et « gérée »,
nécessaires pour produire la sécurité. Cette démarche de conception de formation basée sur
l’analyse de l’activité en ergonomie et en didactique professionnelle permet ainsi de rompre avec
une approche technico‐réglementaire et béhavioriste qui domine encore dans le monde de la
formation à la prévention des risques professionnels.