La prise en compte du collectif dans l’analyse de deux parcours d'étude et de recherche en ligne

Abstract : This paper illustrates the analysis of the collective dimension of the mathematical activity carried out in a didactic setting. Using as main tool the Herbartian schema enriched with some of the study dialectics (Chevallard 2008, 2009, 2011), our analyses focus on two empirical cases, both taken from online didactic processes: a study and research paths for teacher education carried out in an online and at distance modality, and a mathematical open forum were spontaneous and outside school didactic processes take place.
Type de document :
Chapitre d'ouvrage
Enjeux et débats en didactique des mathématiques : 18ème Ecole d'été de Didactique des Mathématiques, La pensée sauvage, pp.457-486, CD-Rom, 2016
Liste complète des métadonnées

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01323676
Contributeur : Thomas Hausberger <>
Soumis le : lundi 30 mai 2016 - 22:33:38
Dernière modification le : mardi 10 octobre 2017 - 11:13:41

Identifiants

  • HAL Id : hal-01323676, version 1

Citation

Berta Barquero, Ignasi Florensa, Thomas Hausberger, Avenilde Romo. La prise en compte du collectif dans l’analyse de deux parcours d'étude et de recherche en ligne. Enjeux et débats en didactique des mathématiques : 18ème Ecole d'été de Didactique des Mathématiques, La pensée sauvage, pp.457-486, CD-Rom, 2016. 〈hal-01323676〉

Partager

Métriques

Consultations de la notice

189