L’ETUDE CRITIQUE D’UNE CONTROVERSE SCIENTIFIQUE EN FACULTÉ DES SCIENCES

Abstract : Life science students from the Faculty of Science attended a course focused on the analysis of scientific controversies. They studied argumentation and rhetoric. This was an original experiment for scientific students without a solid background in linguistics. Then, they analyzed press releases from the main French institutions and associations participating in the debates about the implication of neonicotinoïdic insecticides on bee disappearance (Ministry of Agriculture, agronomical industries, associations of farmers, beekeepers and citizens). The methodology described here allows students to become aware of social controversies within their scientific disciplines, and also to exercise their critical thinking on short corpuses of argumentative documents, as part of a collaborative work during several weeks.
Type de document :
Article dans une revue
Buletinul Institutului Politehnic din Iasi, 2015, 56 (1-2), pp.10-19
Liste complète des métadonnées

Littérature citée [13 références]  Voir  Masquer  Télécharger

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01244312
Contributeur : Michel Goldberg <>
Soumis le : mardi 15 décembre 2015 - 15:57:57
Dernière modification le : jeudi 11 janvier 2018 - 06:23:35
Document(s) archivé(s) le : mercredi 16 mars 2016 - 14:30:14

Fichiers

2015 L'étude critique d'une c...
Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01244312, version 1

Collections

Citation

Michel Goldberg. L’ETUDE CRITIQUE D’UNE CONTROVERSE SCIENTIFIQUE EN FACULTÉ DES SCIENCES . Buletinul Institutului Politehnic din Iasi, 2015, 56 (1-2), pp.10-19. 〈hal-01244312〉

Partager

Métriques

Consultations de la notice

162

Téléchargements de fichiers

276