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Ouvrages Année : 2014

Digital Critical Editions

Philippe Régnier
  • Fonction : Directeur scientifique
  • PersonId : 955363
Claire Bélisle
  • Fonction : Directeur scientifique
  • PersonId : 838970
Daniel Apollon
  • Fonction : Directeur scientifique
  • PersonId : 955419

Résumé

Provocative yet sober, Digital Critical Editions examines how transitioning from print to a digital milieu deeply affects how scholars deal with the work of editing critical texts. On one hand, forces like changing technology and evolving reader expectations lead to the development of specific editorial products, while on the other hand, they threaten traditional forms of knowledge and methods of textual scholarship. Using the experiences of philologists, text critics, text encoders, scientific editors, and media analysts, Digital Critical Editions ranges from philology in ancient Alexandria to the vision of user-supported online critical editing, from peer-directed texts distributed to a few to community-edited products shaped by the many. The authors discuss the production and accessibility of documents, the emergence of tools used in scholarly work, new editing regimes, and how the readers' expectations evolve as they navigate digital texts. The goal: exploring questions such as, What kind of text is produced? Why is it produced in this particular way? Digital Critical Editions provides digital editors, researchers, readers, and technological actors with insights for addressing disruptions that arise from the clash of traditional and digital cultures, while also offering a practical roadmap for processing traditional texts and collections with today's state-of-the-art editing and research techniques thus addressing readers' new emerging reading habits.
Comment la transition de l'imprimé au numérique affecte-t-elle en profondeur la manière dont les philologues s'y prennent pour produire des éditions critiques adaptées à notre époque? Une hésitation se constate entre l'attachement aux méthodes traditionnelles et l'invention d'objectifs et de procédures résolument neuves. L'enjeu est, il est vrai, énorme, culturellement, scientifiquement, et économiquement: c'est toute la littérature des siècles passés qui est à retraiter en fonction de ce contexte desdites nouvelles technologies de l'information et de la communication, et c'est toute la chaîne de production des éditions critiques qui est affectée, quantitativement et qualitativement, depuis la collecte et l'encodage des textes jusqu'à leur mise en ligne sous des formes offrant des possibilités de présentation adaptées à chaque cas, et avec l'accompagnement d'outils de traitement des données textuelles qui sont autant de fonctionnalités nouvelles. La production (l'écriture) en est affectée aussi bien que la réception (la lecture). Les contributeurs essaient de ne laisser de côté aucune question technique ou épistémologique. Ils s'appuient sur de multiples exemples, choisis en différents pays et en différentes langues, pour faire le point sur les techniques, tracer les grandes lignes des évolutions en cours, et préconiser au passage quelques principes et quelques bonnes pratiques.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-00981138 , version 1 (21-04-2014)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00981138 , version 1

Citer

Philippe Régnier, Claire Bélisle, Daniel Apollon (Dir.). Digital Critical Editions. University of Illinois Press, 368 p., 2014, 978-0-252-03840-2. ⟨hal-00981138⟩
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