A model of mathematics teacher knowledge and a comparative study in Denmark, France and Japan - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives Année : 2010

A model of mathematics teacher knowledge and a comparative study in Denmark, France and Japan

Résumé

A model for mathematics teacher knowledge based on the anthropological theory of didactics is presented together with a methodological discussion of how to assess such knowledge in practice. To this end we propose a concrete method involving "hypothetical teacher tasks" and individual as well as collaborative work of the teachers to be assessed. This discussion is illustrated by a small scale comparative study of how future lower secondary mathematics teachers (just about to graduate) from Denmark, France and Japan approach two hypothetical teacher tasks (related to teaching geometry and arithmetics).
Un modèle des connaissances de l'enseignant des mathématiques et une étude comparative du Danemark, de la France et du Japon. Nous présentons un modèle pour décrire les connaissances des enseignants des mathématiques, avec une discussion méthodologique de son application pour évaluer les connaissances en pratique. Nous proposons une méthode concrète impliquant un travail individuel et collectif des enseignants évalués sur des " tâches hypothétiques d'enseignant ". Cette discussion est illustrée par une étude à petite échelle, où nous comparons le travail de futurs enseignants de collège (à la fin leur formation) sur deux tâches hypothétiques d'enseignant relevant de l'enseignement de la géométrie et de l'arithmétique).
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-00804029 , version 1 (24-03-2013)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00804029 , version 1

Citer

Viviane Durand-Guerrier, Carl Winsløw, Hiroaki Yoshida. A model of mathematics teacher knowledge and a comparative study in Denmark, France and Japan. Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, 2010, 15, pp.141-166. ⟨hal-00804029⟩
98 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More