Influence de l'entrefer sur les performances et le dimensionnement d'un moteur à réluctance variable à double saillance et de son onduleur - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 1992

Influence de l'entrefer sur les performances et le dimensionnement d'un moteur à réluctance variable à double saillance et de son onduleur

Résumé

A switched reluctance motor drive has been chosen for mass production of a low cost application. This motor run in a speed rande from 1000 to 3000 rpm, the rated average torque is 0.1 N.m at maximum speed. A bifilar winding permit to reduce power-switch number. To satisfy our schedule of conditions, supply mode permits to limit electromagnetic perturbation level. At rated speed, motor characeristics are defined so as to have only one current pulse per period and per phase produced by square full wave voltage. To optimize rated operation of motor-converetr, we propose an analytical method based on a linearized model. The principal parameter is airgap length. We describe briefly the choice method of other dimensions for rotor and stator. The main constraint of the design is a copper losses limit imposed by thermal considerations. Airgap influence on average torque and semiconductor losses has been particularly analysed. A moto converter prototype has been built, experimental results permit analysis and validation of used model.
Fichier principal
Vignette du fichier
MRV_Enrefer_7emeMOPP_1992.pdf (1.54 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-00673903 , version 1 (24-02-2012)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00673903 , version 1

Citer

Bernard Multon, Mohamed Gabsi. Influence de l'entrefer sur les performances et le dimensionnement d'un moteur à réluctance variable à double saillance et de son onduleur. 6ème colloque internat. sur les moteurs pas à pas, Jul 1992, NANCY, France. pp.134-150. ⟨hal-00673903⟩
391 Consultations
213 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More