How institutions affect retailers' internationalization ?
Abstract
This paper examines the institutional and economic factors determining success and failure of global retailers abroad through the trajectories of Wal-Mart and Carrefour. Three kinds of explanations are considered : the time and modalities of entry and development, the factors that allow the exercise of an upstream market power and the sensitivity to labor standards. The two retailers are note identically affected by those factors. It suggests that the process of hybridization between different varieties of capitalism and productive models shapes in a crucial way the international trajectories of retailers.
Cette contribution étudie les déterminants économiques et institutionnels du succès relatif des distributeurs internationaux à l'étranger à travers les trajectoires de Wal-Mart et Carrefour. Trois types d'éléments explicatifs sont mis en évidence: le moment et les modalités d'implantation, les facteurs permettant l'exercice d'un pouvoir de marché et les institutions organisant la relation salariale. Les deux distributeurs ne sont pas affectés de la même manière par ces éléments. Cela suggère que le processus d'hybridation entre les différentes variétés de capitalisme et de modèles productifs joue un rôle crucial dans les trajectoires d'internationalisation des distributeurs.
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CDURAND-institutions_and_retail_internationalization-EAEPE2007.pdf (612.6 Ko)
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