Observer les initiatives des élèves avec polyhandicap : une approche clinique des situations d'apprentissage - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2022

Observing spontaneous behaviors in students with profound intellectual and multiple disabilities (PIMD): A clinical approach to the analysis of learning situations

Observer les initiatives des élèves avec polyhandicap : une approche clinique des situations d'apprentissage

Résumé

The objective of this doctoral dissertation was to analyze spontaneous behaviors produced by seven French young people with profound intellectual and multiple disabilities (PIMD) aged 6 to 13 years in a classroom context. Three key questions guided this work, in an inductive and exploratory approach. The first one aimed at acquiring greater knowledge of the students’ classroom context; the second one sought to know more about the spontaneous behaviors those students produce in the classroom; and the third key question aimed at showing to what extent teaching and education professionals present in the classroom answer or react to the students’ spontaneous behaviors. The data analyzed in this doctoral dissertation were gathered during the Polyscol research project (Toubert-Duffort et al., 2018). The students were video-recorded in their classrooms, situated within two different medical-social institutions. The analysis of one video-recorded class session per institution allowed the identification of more of 1000 spontaneous behaviors. The results concerning the classroom context revealed an important variety in the implementation of learning in classroom (e.g., division of the roles between the professionals), but also some similarities concerning the organizing of time and the sensoriality of the proposed experiences. Analysis of the students' initiatives and the professionals' responses revealed significant variations between situations (cf. quantity and content of the pupils' initiatives, and rate of responses vs. non-responses from professionals). TThese results lead us to consider the rhythm of interactions as a central element of class sessions; the attention paid to this rhythm and to the quality of the adjustment between professionals and students supports the educational relationship, serving the development of learning for people with multiple disabilities.
Cette thèse avait pour objectif de repérer et d’analyser les initiatives de sept jeunes avec polyhandicap de 6 à 13 ans et scolarisés en unité d’enseignement. Trois questionnements ont guidé ce travail, dans une démarche inductive et exploratoire. Le premier visait à mieux connaître le contexte de classe dans lequel les jeunes étaient scolarisés. Le second cherchait à identifier et caractériser les initiatives produites par les jeunes dans ce cadre. Le troisième, enfin, visait à montrer dans quelle mesure les professionnels présents en classe réagissaient ou répondaient à ces mêmes initiatives. Les données analysées ont été recueillies dans le cadre du projet Polyscol (Toubert-Duffort et al., 2018). Les jeunes ont notamment été filmés en classe, au sein de deux instituts médico-éducatifs différents. L’analyse d’une séance d’apprentissage filmée par établissement a permis de repérer plus de 1 000 initiatives. Les résultats concernant le contexte ont révélé une grande variété dans l’organisation des situations pédagogiques (e.g., la répartition des rôles entre professionnels présents en classe), avec toutefois des points communs dans la structuration du temps et les expériences sensorielles proposées. L’analyse des initiatives des élèves et des réponses des professionnels a mis en évidence des variations importantes entre les situations (cf. quantité et contenu des initiatives des élèves, et taux de réponses vs. non réponses des professionnels). Ces résultats amènent à considérer le rythme au sein des interactions comme un élément central au cours des séances de classe ; l’attention portée à ce rythme et au processus d’accordage vient soutenir la relation éducative, au service du développement des apprentissages des élèves avec polyhandicap.
Fichier non déposé

Dates et versions

tel-04308902 , version 1 (27-11-2023)

Identifiants

  • HAL Id : tel-04308902 , version 1

Citer

Esther Atlan. Observer les initiatives des élèves avec polyhandicap : une approche clinique des situations d'apprentissage. Psychologie. Université Paris Nanterre, 2022. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-04308902⟩
8 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More