03:22:39 +0032] [FreeNotesManager] [NotesManager] NoteButton umschalten auf: Existiert nicht!, pp.339-0072, 2002. ,
Contributions de l'Action Spécifique « Conception d'une Plate-forme pour la recherche en EIAH, 2005. ,
Helping Children Learn Vocabulary during Computer-Assisted Oral Reading, 2001. ,
Investigation into Help Seeking and Learning with a Cognitive Tutor, AIED 2001 Workshop on help provision and help seeking in Interactive learning Environments, pp.47-58, 2001. ,
A Pattern Language, 1977. ,
Cognitive Tutors: Lessons Learned, Journal of the Learning Sciences, vol.21, issue.6, pp.167-207, 1995. ,
DOI : 10.1016/0364-0213(88)90023-7
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699789
Toward a Pattern Language for Learning Management Systems, International Journal on Educational Technology & Society, vol.6, issue.2, pp.11-24, 2003. ,
Autonomie et Apprentissage, l'innovation dans la formation, 1999. ,
DOI : 10.3917/puf.barbo.1999.01
From Data Analysis to Design Patterns in a Collaborative and Reengineering Context, In Special Issue Usage Analysis in Learning Systems: Existing Approaches and Scientific Issues, Journal of Interactive Learning Research, vol.18, issue.2, pp.285-308, 2007. ,
Observation Scenario Development Using Recommendations, Seventh IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2007), 2007. ,
DOI : 10.1109/ICALT.2007.195
Re-engineering of Collaborative E-learning Systems: Evaluation of System, Collaboration and Acquired Knowledge Qualities, Proceedings of the workshop "Usage Analysis in Learning Systems", AIED'05, pp.9-16, 2005. ,
Language independent rules for suggesting and formalizing observed uses in a pedagogical reengineering context, Fifth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'05), pp.550-554, 2005. ,
DOI : 10.1109/ICALT.2005.189
Une aide à la réingénierie d'un scénario pédagogique via la préconisation et la formalisation d'observables, pp.141-152, 2005. ,
MOCA, une approche expérimentale de l'ingénierie des EIAH, pp.55-66, 2003. ,
Usage analysis in an e-learning system: LD representation significance, IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2004. Proceedings., pp.570-574, 2004. ,
DOI : 10.1109/ICALT.2004.1357479
Un micro-monde de géométrie ? Cabri-géomètre, Thèse de l'université Joseph Fourier, 1990. ,
SYMBA: un environnement malléable support d'activités collectives en contexte d'apprentissage, Thèse de l, 2003. ,
Rapport de Synthèse IDM, Synthèse de l'AS CNRS sur l'Ingénierie Dirigée par les Modèles, 2005. ,
Using Domain-Specific Modeling to Develop Software Defined Radio Components and Applications, In: the 5th OOPSLA Workshop on Domain-Specific Modeling (DSM'05), 2005. ,
E2ML, Proceedings of AECT 2004 Convention, pp.70-79, 2004. ,
DOI : 10.4018/978-1-59904-729-4.ch007
Handbook of Visual Languages in Instructional Design: Theories and Practices, ): Idea Group, pp.978-159904729, 2007. ,
DOI : 10.4018/978-1-59904-729-4
Freestyle Learning, Concepts, Platforms, and Applications for Individual Learning Scenarios, In: 46th International Scientific Colloquium, 2001. ,
Patterns in authoring of adaptive educational hypermedia: A taxonomy of learning styles, In: Internation Journal on Educational Technology & Society, vol.8, issue.3, pp.77-90, 2005. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00704041
Towards IMS-LD Extensions to Actually Support Heterogeneous Learning Designs. A Pattern-based Approach, Proceedings of the IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.565-569, 2001. ,
DOI : 10.1109/icalt.2004.1357478
Le consommateur au coeur de l'innovation, CNRS éditions, 2004. ,
Ingénierie dirigée par les modèles pour la construction de dispositifs pédagogiques sur des plateformes de formation, Thèse de l'Université des sciences et technologies de Lille, 2007. ,
Bricoles: une approche dispositive des applications Web 2.0 utilisables pour enseigner, In: Actes de la conférence EIAH, pp.137-142, 2007. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00161480
Implantation de scénarios pédagogiques selon une approche orientée modèle, Actes des Premières Rencontres Jeunes Chercheurs en EIAH, 2006. ,
Bricolage and Model Driven Approach to design distant course, Proceedings of E learn 2005, world conference on E-learning in corporate Government, Healthcare & higther education, Vancouver, Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), pp.2856-2864, 2005. ,
MUSETTE: Modeling USEs and Tasks for Tracing Experience, Proceedings of the workshop From Structured Cases to Unstructured Problem Solving Episodes For Experience-Based Assistance, ICCBR'03, pp.279-286, 2003. ,
Reverse engineering and design recovery: a taxonomy, IEEE Software, vol.7, issue.1, 1990. ,
DOI : 10.1109/52.43044
Analyse des traces d'utilisation dans les EIAH (numéro spécial de la revue Sciences et Techniques de l'Information et de la Communication pour l'Education et la Formation, Edité par INRP, à paraître, pp.1764-7223, 2008. ,
Users??? Data, 2008. ,
DOI : 10.1007/978-1-4020-9827-7_12
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01433924
Usage Analysis of Learning Systems: Existing Approaches and Scientific Issues, Journal of Interactive Learning Research special issue, vol.18, issue.2, 0174. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434081
Modeling Tracks for the Model Driven Reengineering of a TEL System Special Issue Usage Analysis in Learning Systems: Existing Approaches and Scientific Issues, In: Journal of Interactive earning Research (JILR), vol.18, issue.2, pp.161-184, 2007. ,
Reengineering Framework for Systems in Education, Journal of Educational Technology and Society, vol.9, pp.4-228, 2006. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434207
Usage Tracking Language: a Meta -Language for Modelling Tracks in TEL Systems, International Conference on Software and Data Technologies, pp.11-14, 2006. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434224
Modelling Knowledge-Based Components of a Learning Environment within the Task/Method Paradigm, Proceedings of the International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS'98) San Antonio (USA), pp.56-65, 1998. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01437181
Training strategies and knowledge acquisition: Using the same reflective tools for different purposes, Proceedings of EPIA'97, pp.119-129, 1323. ,
DOI : 10.1007/BFb0023916
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01437211
Reflective Tools to Analyse Student's Actions and Support Knowledge Acquisition, In: AI-Ed'97, Frontiers in Artificial Intelligence and Applications n°39, pp.662-664, 1997. ,
La modélisation de la méthode de résolution de problème dans le système Emma, In: EIAO'97, pp.263-275, 1997. ,
Exploitations pédagogiques d'un modèle de raisonnement : une expérience en milieu industriel, In: EIAO'95, pp.101-112, 1995. ,
Représentation et Manipulation des Connaissances dans un Atelier de Génie Didacticiel: Application au projet, Thèse de l'Université Paul Sabatier (Toulouse 3), 1993. ,
L'assistance à l'usager dans DIGITEF : un mécanisme réutilisable, In: Intelligent Tutoring Systems, 1992. ,
Un système de formation multi-tuteurs : représentation et manipulation des connaissances, In: Convention IA, 1991. ,
Méthodologie de conception, test et réalisation d'un logiciel éducatif dans une approche génie logiciel, In: Convention GL, 1991. ,
Artificial Intelligence in Aeronautical and Spatial Technologies Training: DIGITEF pilot project, In: EXPERSYS'91, 1991. ,
Le génie didacticiel au service de l'entreprise, 3èmes Journées Internationales du Génie Logiciel et de ses Applications, 1990. ,
Domain Specific ModellingSoftware Factories), revue en ligne accessible à : http://msdn2.microsoft.com/en-us, In: The Architecture Journal, vol.9, 2006. ,
Analyses des apports du méta-standard ODP-RM à la communauté EIAH : Instances sur un système de formation, 2006. ,
ODP-RM : Un cadre de réingénierie des systèmes de formation, Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Education et la Formation (STICEF), pp.1764-7223, 2005. ,
Designer integration in training cycles : IEEE LTSA model adaptation, In: CALIE'04, 16-18 Février, pp.51-62, 2004. ,
A model driven analysis approach for the re-engineering of e-learning systems, In: ICICTE'04, 1-3 juillet, pp.242-247, 2004. ,
Re-Engineering Method for Multimedia System in Education, IEEE Sixth International Symposium on Multimedia Software Engineering, pp.13-15, 2004. ,
DOI : 10.1109/MMSE.2004.65
Le sujet et le collectif en conception -LEA : genèse participative d'un EIAH, pp.299-310, 2007. ,
Inscrire l'ingénierie dans les genèses: de la conception participative des environnements numériques de travail, 2006. ,
Le dialogue en contexte. Pour une approche dialogique des environnements d'apprentissage collectif, Revue d'intelligence artificielle, vol.19, issue.1-2, 2004. ,
DOI : 10.3166/ria.19.235-252
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434274
From Re-Usable E-Learning Content to Re-Usable Learning Designs: Lessons from LAMS, Proceedings of the EDUCAUSE Australasia Conference, 2005. ,
Implementing Learning Design: The Learning Activity Management System (LAMS), 2003. ,
D32.6.1 : the structured set of design patterns, In: Kaleidoscope Deliverables, accès (restreint) à : http://www.noe-kaleidoscope.org, 2005. ,
Description et prescription dans les méthodes de recherche en éducation, In: Les Sciences de l'Education, des recherches, une discipline, p.Harmattan, 2002. ,
D26.1.1.: State of the art on Interaction and Collaboration Analysis, In: Kaleidoscope Deliverables, accès (restreint) à : http, 2004. ,
DPULS Design Patterns Browser, Action du réseau d'Excellence Européen Kaleidoscope, DPULS, 2005. ,
Club ??? (Tr??fle): A Use Trace Model, Proceedings of the 5th International Conference on Case-Based Reasoning, pp.146-160, 2003. ,
DOI : 10.1007/3-540-45006-8_14
European Institute for E-Learning ), accessible à : http://www.eife-l.org ,
Approche dirigée par les modèles pour accompagner la production de modèles d'expression de scénarios pédagogiques, In: Actes de la conférence EIAH, El Kechaï H, pp.27-29, 2007. ,
Understanding the Collective Design Process by Analyzing Intermediary Objects, Proceedings of the 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'2006), pp.1047-1051, 2006. ,
Approche pragmatique de conception d'un EIAH : Réingénierie pédagogique dirigée par les modèles, pp.189-200, 2005. ,
Genscen', un éditeur graphique pour l'enseignant scénariste, In: EAIH'05, pp.25-27, 2005. ,
Rétro-ingénierie dirigée par les métamodèles ? Concepts, Méthodes et Outils, In: Actes du colloque IDM'06 ? 2ndes journées « Ingénierie Dirigée par les Modèles », pp.51-66, 2006. ,
LDL for Collaborative Activities, In: Handbook of Visual Languages in Instructional Design: Theories and Practices, ): Idea Group, pp.226-254, 2007. ,
Modélisation de scénarios pédagogiques collaboratifs, In : Actes de la conférence EIAH, pp.285-296, 2005. ,
Plate-forme de téléformation Ganesha, accessible à : http://www.anemalab.org/ganesha, 2007. ,
Conceptions et usages des plates-formes de formation, numéro spécial de la revue STICEF, 2005. ,
Towards a pattern language for networked learning, On line Proceedings of Networked Learning, 2004. ,
Décrire l'accompagnement des apprenants -Proposition d'une extension du langage de modélisation pédagogique IMS-Learning Design, In: EAIH'05, 25-27 mai, pp.261-272, 2005. ,
Intelligent Tutoring Systems with Conversational Dialogue, American Association for Artificial Intelligence, vol.22, issue.4, pp.15-26, 2001. ,
Model Driven Architecture (MDA): Integration and Model Reuse for Open Source eLearning Platforms, In: e-learning & education, revue en ligne, 2005. ,
Developing, Deploying, Using and Evaluating an Open Source Learning Management System, Journal of Computing and Information Technology, vol.12, issue.2, pp.127-134, 2004. ,
DOI : 10.2498/cit.2004.02.08
Approche auteur pour les Situations Actives d'Apprentissage : Scénarios, Suivi et Ingénierie, mémoire d'Habilitation à Diriger les Recherches, 2005. ,
A pattern system for the development of collaborative applications, Information and Software Technology, vol.43, issue.7, pp.457-467, 2001. ,
DOI : 10.1016/S0950-5849(01)00154-9
Users??? Data, 2008. ,
DOI : 10.1007/978-1-4020-9827-7_11
Visual Modelling of Collaborative Learning Processes ? Uses, Desired Properties, and Approaches, In: Handbook of Visual Languages for Instructional Design: Theory and Practices, Idea Group Publishing, 2007. ,
The Remote Control Approach ??? How to Apply Scaffolds to Existing Collaborative Learning Environments, LNCS, vol.4154, pp.118-131, 2006. ,
DOI : 10.1007/11853862_10
Lessons on using ITS data to answer educational research questions, Proceedings of the ITS2004 Workshop on Analyzing Student-Tutor Interaction Logs to Improve Educational Outcomes, pp.1-9, 1930. ,
Cognitive aspects of trails: A stochastic model linking navigation behaviour to the learner's cognitive state In: Trails in education: Technologies that support navigational learning, pp.119-146, 2007. ,
Collage, a collaborative learning design editor based on patterns, In : international Journal on Educational Technology and Society, vol.9, issue.1, pp.58-71, 2006. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190155
Computational representation of collaborative learning flow patterns using IMS learning design, In: International Journal of Educational Technology & Society, vol.8, issue.4, pp.75-89, 2005. ,
IMS learning design support for the formalization of collaborative learning patterns, IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2004. Proceedings., pp.350-354, 2001. ,
DOI : 10.1109/ICALT.2004.1357434
Educational modelling language and learning design: new opportunities for instructional reusability and personalised learning, International Journal of Learning Technology, vol.1, issue.1, pp.11-126, 2004. ,
DOI : 10.1504/IJLT.2004.003685
IA (2005) Interaction Analysis ? Supporting participants in technology based learning activities, Action du réseau d'Excellence Européen Kaleidoscope, 2005. ,
Interaction & Collaboration Analysis' supporting Teachers & Students' Self-regulation, ICALTS, 2004. ,
Modéliser les expérimentations basées sur les traces : Une étude de cas avec le langage UTL, 2007. ,
An open architecture for usage analysis in a e-learning context, Fifth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'05), pp.177-181, 2005. ,
DOI : 10.1109/ICALT.2005.59
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01452354
Usage Analysis Driven by Models in a Pedagogical Context, In: Proceedings of the workshopUsage Analysis in Learning Systems, AIED'05, pp.49-56, 2005. ,
Comparing prescribed and observed for the reengineering of e-learning systems, IEEE Sixth International Symposium on Multimedia Software Engineering (MSE), pp.13-15, 2004. ,
IMS Global Learning Consortium, accessible à : http://www.imsglobal.org, IMS, 2007. ,
Open Distributed Processing Reference Model, Part, vol.1, 1998. ,
Open Distributed Processing Reference Model, Part, vol.2, 1996. ,
Open Distributed Processing Reference Model, Part, vol.3, 1996. ,
Les objets intermédiaires dans la conception. Eléments pour une sociologie des processus de conception, Sociologie du travail, pp.291-316, 1998. ,
La coordination par les objets dans les équipes intégrées de conception de produit, Toulouse (France): Octarès, pp.87-100, 1996. ,
The Kaleidoscope Project, accessible à: http://www.noe-kaleidoscope.org, 2004. ,
Metamodels in action: an overview, Proceedings of the 1 st International Conference on Software and Data Technologies (ICSOFT), pp.27-36, 2006. ,
Activity Visualization and Regulation in a Virtual Classroom, PDF), In : 10th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education, 2007. ,
Modeling Units of Study from a Pedagogical Perspective: the pedagogical meta-model behind EML, Educational Expertise Technology Centre, p.36, 1820. ,
Model-Driven Engineering (MDE) and Model- Driven Architecture (MDA) applied to the Modelling and Deployment of Technology Enhanced Learning (TEL) Systems: promises, challenges and issues, In: Architecture Solutions for E-Learning Systems, pp.978-979, 2007. ,
Next Step for Educational Modeling Languages: The Model Driven Engineering and Reengineering Approach, Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06), pp.745-747, 2006. ,
DOI : 10.1109/ICALT.2006.1652549
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01452352
Approche par transformation de modèles pour la conception d'EIAH, In : EAIH'05, 25-27 mai, pp.213-224, 2005. ,
Un langage de modélisation pédagogique basé sur UML, In: STICEF (Sciences et Technologies de l´Information et de la Communication pour l'Education et la Formation, pp.89-115, 2005. ,
Métamodélisation UML pour la conception et la mise en oeuvre de situationsproblèmes coopératives, Thèse de l'Université de Pau et des Pays de l'Adour, 2004. ,
A Taxonomy for Scenario-based Engineering, Proceedings of the conference Cognition and Exploratory Learning in Digital Age Lisbonne (Portugal), pp.249-256, 2004. ,
Quel modèle qualité pour la e-formation ? Enquête réalisée par le Préau en, 2002. ,
Machines partenaires des apprenants et des enseignants ? Etude dans le cadre d'environnements supports de projets pédagogiques, 2002. ,
Intégration du contrôle d'objets réels dans un hypermédia : un exemple d'intégration dans le système ROBOTEACH, In: actes du troisème colloque Hypermédias et Apprentissages, 1996. ,
The LISTEN project, 2007. ,
Draft Standard for Learning Object Metadata, LOM IEEE Inc, 2002. ,
Designing a Zone of Proximal Adjustment, In: International Journal of Artificial Intelligence in Education (IJAIED), vol.10, issue.2, pp.198-220, 1999. ,
A rating scheme for assessing the quality of computer-supported collaboration processes, The International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, pp.63-86, 2007. ,
DOI : 10.1007/s11412-006-9005-x
La modélisation des activités conjointes. Rôles, places et positions des participants, thèse de l, 1998. ,
Une Ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain basée sur un modèle de l'activité ? de la conception à l'opérationnalisation et l'exécution des scénarios d'apprentissage, Actes du colloque IDM'07 ? 3èmes journées « Ingénierie Dirigée par les Modèles », pp.183-198, 2007. ,
D31.2.1: Library of Interaction analysis methods, In: Kaleidoscope Deliverables, accès (restreint) à: http://www.noe-kaleidoscope.org, 2005. ,
Les objets intermédiaires de la conception. Le communicationnel pour concevoir, J. Caelen et Kh. Zreik (éds), pp.21-41, 1995. ,
Mining Student Data Captured from a Web-Based Tutoring Tool: Initial Exploration and Results, In: Journal of Interactive Learning Research (JILR), vol.15, issue.4, pp.319-346, 2004. ,
Faciliter les activités des utilisateurs d'environnements informatiques : quoi, quand, comment ?, In: la revue INTELLECTICA, pp.121-143, 2006. ,
From case-based reasoning to traces-based reasoning, Annual Reviews in Control, vol.30, issue.2, pp.223-232, 2006. ,
DOI : 10.1016/j.arcontrol.2006.09.003
Tailoring as Collaboration: The Mediating Role of Multiple Representations and Application Units, Proceedings of CSCW'2000, pp.75-100, 2000. ,
DOI : 10.1023/A:1008713826637
A MDA-based framework for building interoperable e-learning platforms, In: Actes en ligne de la conférence m-ICTE2005, 2005. ,
Some useful tactics to modify, map and mine data from intelligent tutors, Natural Language Engineering, vol.12, issue.02, pp.195-208, 2006. ,
DOI : 10.1017/S1351324906004153
Some useful design tactics for mining ITS data, In: Workshop on Analyzing Student- Tutor Interaction Logs to Improve Educational Outcomes, International Conference on Intelligent Tutoring Systems Maceio (Brésil), pp.20-28, 2004. ,
Viewing and Analyzing Multimodal Humancomputer Tutorial Dialogue: A Database Approach, Proceedings of the Fourth IEEE International Conference on Multimodal Interfaces, pp.14-16, 2002. ,
Evaluating tutors that listen: An overview of Project LISTEN, In: Smart Machines in Education, pp.169-234, 2001. ,
MDEduc : conceiving and implementing a language-oriented approach for the design of automated learning scenarios, Thèse en Informatique de l'Université des Sciences et Techniques de Lille, 2007. ,
Participatory Design, Communications of the ACM, vol.36, issue.4, pp.25-28, 1993. ,
Applying Model-Driven Development to Business Systems using RM-ODP en EDOC, Workshop on ODP for Enterprise Computing, pp.36-42, 2004. ,
The knowledge level, Artificial Intelligence, vol.18, issue.1, pp.87-127, 1982. ,
DOI : 10.1016/0004-3702(82)90012-1
APLUSIX : un système expert de résolution pédagogique d'exercices d'algèbre, Thèse de l'université de Paris-Sud, 1987. ,
Contribution à l'ingénierie dirigée par les modèles en EIAH : le cas des situationsproblèmes coopératives, Mémoire d'Habilitation à Diriger des Recherches de l, 2005. ,
The Activity at the Center of the Global Open and Distance Learning Process, Proceedings of the 12th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED2005), pp.386-394, 2005. ,
Educational Modeling Languages, from an Instructional Engineering Perspective, In: Online education using learning objects, McGreal R, pp.331-346, 2004. ,
Modélisation des connaissances et des compétences, un langage graphique pour concevoir et apprendre, 2002. ,
Meta-Knowledge Representation for Learning Scenarios Engineering, Proceedings of the 10 th International Conference on Artificial Intelligence in Education, le Mans, pp.29-37, 1999. ,
Learning design based on graphical knowledge-modeling, In: International Journal of Educational Technology and Society, vol.9, issue.1, pp.97-112, 2006. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190377
How to use an Instructional Engineering Method and a Modelling Tool, In: Learning Design -A Handbook on Modelling and Delivering Networked Education and Training, pp.161-184, 2005. ,
Delivery of Learning Design: the Explor@ System's Case. In. Learning Design ? A Handbook on Modelling and Delivering Networked Education and Training, pp.311-326, 2005. ,
Implementation and Deployment of the IMS Learning Design Specification, Canadian Journal of Learning and Technology / La revue canadienne de l???apprentissage et de la technologie, vol.31, issue.2, 2005. ,
DOI : 10.21432/T22W2B
Méthode d'ingénierie d'un système d'apprentissage, In: Revue Informations in Cognito, vol.8, 1997. ,
Evaluation des pratiques de scénarisation de situations d'apprentissage : une première étude, In: actes du Colloque TICE Méditerranée, Revue ISDM, vol.25, 2006. ,
Models for the re-use of learning scenarios, Proceedings of the Internation Conference Imagining the Future in ICT in Education. WG 3.1, WG 3.3, WG 3.5 Joint Conference. IFIP. Alesund. Norway, pp.49-59, 2006. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00962010
Dispositifs d'apprentissage instrumentés par les technologies : vers une ingénierie centrée sur les scénarios, In: actes du colloque TICE, pp.407-414, 2004. ,
Trail Records and Navigational Learning, London Review of Education, vol.1, issue.3, pp.207-216, 2003. ,
DOI : 10.1080/1474846032000146767
D32.4.1: The set of recurrent problems and description of solutions, In: Kaleidoscope Deliverables, accès restreint à : http, 2005. ,
Les hommes et les technologies Approche cognitive des instruments contemporains, 1995. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01017462
Indicators' Elicitation Process for Re-Engineering of Learning Scenario: Tracks Approach Based on Usage Tracking Language, Seventh IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2007), pp.492-496, 2007. ,
DOI : 10.1109/ICALT.2007.159
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434101
Patterns Approach in the Re-Engineering Process of Learning Scenario, Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06), pp.799-803, 2006. ,
DOI : 10.1109/ICALT.2006.1652561
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01455474
Survey of educational modelling languages (emls), 2002. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00703018
Communication of Insights in Early Stages of Collective Design Processes, Proceedings of the conference Work Life, 1998. ,
Modeling Educational Content: The Cognitive Approach of the PALO Language, In: International Journal of Educational Technology & Society, vol.7, issue.3, pp.124-137, 2004. ,
Design patterns for complex learning, Journal of Learning Design, vol.1, issue.3, pp.82-91, 2006. ,
DOI : 10.5204/jld.v1i3.35
Adopt & Adapt: Structuring, Sharing and Reusing Asynchronous Collaborative Pedagogy, In: Making A Difference, 7th International Conference of the Learning Sciences, pp.599-605, 2006. ,
L' université virtuelle, Les cahiers du numérique Paris : Hermès, 2000. ,
Authoring a Collaborative Task Extending the IMS-LD to be performed in a standard-based adaptive learning management system called ALFANET, In: Engineering Advanced Web Applications, 2004. ,
La norme Learning Design, supports du cours Technologie Internet et Education, TECFA, accessible à : http://tecfa.unige.ch/guides/tie, 2006. ,
Trails in education: Technologies that support navigational learning, 2007. ,
Système à base de trace pour l'apprentissage humain, 2006. ,
Système à base de trace pour l'apprentissage humain, 2006. ,
Effects of alternate representations of evidential relations on collaborative learning discourse, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99, pp.611-621, 1999. ,
DOI : 10.3115/1150240.1150314
Pour une ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, In: Revue I3, vol.2, pp.1-59, 2002. ,
Elaborating the problem-solving model of a fault diagnosis expert system by knowledge level prototyping, Expert Systems with Applications, vol.14, issue.3, pp.303-312, 1998. ,
DOI : 10.1016/S0957-4174(97)00083-3
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01437172
Mapcar: a framework to support the elaboration of the conceptual model of a Knowledge Based System, In: International Journal of Intelligent Systems, vol.12, pp.6-441, 1997. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00197369
Fault diagnosis expert system for robots: a knowledge level prototyping experience, Proceedings of the Intenational Conference on Software Engineering and Knowledge Engineering (SEKE'95), pp.268-274, 1995. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01437249
Elaboration d'un modèle de raisonnement par prototypage à un niveau connaissance, In: Sciences et Techniques Educatives, vol.4, pp.1-483, 1994. ,
Domain-Specific Modeling: How to Start Defining Your Own Language, DevX.com, article accessible sur le site de l'entreprise à : http://www.devx.com, 2006. ,
Personalised and Collaborative Trails of Digital and Non-Digital Learning Objects, TRAILS Project, 2004. ,
Sharing Synchronous Collaborative Learning Structures using IMS Learning Design, 2006 7th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training, pp.25-34, 2006. ,
DOI : 10.1109/ITHET.2006.339740
Site du projet UNIQUe (European University Quality in e-Learning), accessible à : http://unique, europace.org, 2006. ,
Du langage métier au langage technique, une plate-forme flexible d'exécution de scénarios pédagogiques, Thèse de l'Université des Sciences et Techniques de Lille, 2003. ,
D32.5.1 : The design pattern language, In: Kaleidoscope Deliverables, accès (restreint) à: http, p.7, 2005. ,
Les objets intermediaires dans les reseaux de cooperation scientifique: Contribution a la prise en compte des objets dans les dynamiques sociales, Revue Fran??aise de Sociologie, vol.40, issue.2, pp.385-414, 1999. ,
DOI : 10.2307/3322770
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00272794
Objects and other intermediaries in the sociotechnical process of product design : an explanatory approach In: The role of design in the shaping of technology, Bruxelles : COST Social Sciences Serie, pp.297-320, 1996. ,
MDA-based development of e-learning system, Proceedings 27th Annual International Computer Software and Applications Conference. COMPAC 2003, pp.684-68, 2003. ,
DOI : 10.1109/CMPSAC.2003.1245417