T. Lade, 03:22:39 +0032] [FreeNotesManager] [NotesManager] NoteButton umschalten auf: Existiert nicht!, pp.339-0072, 2002.

J. M. Adam, M. N. Bessagnet, A. Bouzeghoub, P. A. Caron, T. Carron et al., Contributions de l'Action Spécifique « Conception d'une Plate-forme pour la recherche en EIAH, 2005.

G. Aist, Helping Children Learn Vocabulary during Computer-Assisted Oral Reading, 2001.

V. Aleven and K. Koedinger, Investigation into Help Seeking and Learning with a Cognitive Tutor, AIED 2001 Workshop on help provision and help seeking in Interactive learning Environments, pp.47-58, 2001.

C. Alexander, S. Ishikawa, M. Silverstein, M. Jacobson, I. Fiksdahl-king et al., A Pattern Language, 1977.

J. Anderson, A. Corbett, K. Koedinger, and R. Pelletier, Cognitive Tutors: Lessons Learned, Journal of the Learning Sciences, vol.21, issue.6, pp.167-207, 1995.
DOI : 10.1016/0364-0213(88)90023-7

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699789

P. Avgeriou, A. Papasalouros, S. Retails, and M. Skordalakis, Toward a Pattern Language for Learning Management Systems, International Journal on Educational Technology & Society, vol.6, issue.2, pp.11-24, 2003.

M. Barbot and G. Camatarri, Autonomie et Apprentissage, l'innovation dans la formation, 1999.
DOI : 10.3917/puf.barbo.1999.01

V. Barré, C. Choquet, and H. Kechaï, From Data Analysis to Design Patterns in a Collaborative and Reengineering Context, In Special Issue Usage Analysis in Learning Systems: Existing Approaches and Scientific Issues, Journal of Interactive Learning Research, vol.18, issue.2, pp.285-308, 2007.

V. Barré, C. Choquet, and S. Iksal, Observation Scenario Development Using Recommendations, Seventh IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2007), 2007.
DOI : 10.1109/ICALT.2007.195

V. Barré, H. Kechaï, and C. Choquet, Re-engineering of Collaborative E-learning Systems: Evaluation of System, Collaboration and Acquired Knowledge Qualities, Proceedings of the workshop "Usage Analysis in Learning Systems", AIED'05, pp.9-16, 2005.

V. Barré and C. Choquet, Language independent rules for suggesting and formalizing observed uses in a pedagogical reengineering context, Fifth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'05), pp.550-554, 2005.
DOI : 10.1109/ICALT.2005.189

V. Barré and C. Choquet, Une aide à la réingénierie d'un scénario pédagogique via la préconisation et la formalisation d'observables, pp.141-152, 2005.

V. Barré, C. Choquet, A. Corbière, P. Cottier, X. Dubourg et al., MOCA, une approche expérimentale de l'ingénierie des EIAH, pp.55-66, 2003.

V. Barré, C. Choquet, S. Iksal, and A. Corbière, Usage analysis in an e-learning system: LD representation significance, IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2004. Proceedings., pp.570-574, 2004.
DOI : 10.1109/ICALT.2004.1357479

Y. Baulac, Un micro-monde de géométrie ? Cabri-géomètre, Thèse de l'université Joseph Fourier, 1990.

M. L. Betbeder, SYMBA: un environnement malléable support d'activités collectives en contexte d'apprentissage, Thèse de l, 2003.

J. Bézivin, M. Blay-fornarino, M. Bouzeghoub, J. Estublier, and J. M. Favre, Rapport de Synthèse IDM, Synthèse de l'AS CNRS sur l'Ingénierie Dirigée par les Modèles, 2005.

V. Bhanot, D. Paniscotti, A. Roman, and B. Trask, Using Domain-Specific Modeling to Develop Software Defined Radio Components and Applications, In: the 5th OOPSLA Workshop on Domain-Specific Modeling (DSM'05), 2005.

L. Botturi, E2ML, Proceedings of AECT 2004 Convention, pp.70-79, 2004.
DOI : 10.4018/978-1-59904-729-4.ch007

L. Botturi and T. Stubbs, Handbook of Visual Languages in Instructional Design: Theories and Practices, ): Idea Group, pp.978-159904729, 2007.
DOI : 10.4018/978-1-59904-729-4

J. V. Brocke, Freestyle Learning, Concepts, Platforms, and Applications for Individual Learning Scenarios, In: 46th International Scientific Colloquium, 2001.

E. Brown, A. Cristea, C. Stewart, and T. Brailsford, Patterns in authoring of adaptive educational hypermedia: A taxonomy of learning styles, In: Internation Journal on Educational Technology & Society, vol.8, issue.3, pp.77-90, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00704041

@. Rodriguez and M. , Towards IMS-LD Extensions to Actually Support Heterogeneous Learning Designs. A Pattern-based Approach, Proceedings of the IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.565-569, 2001.
DOI : 10.1109/icalt.2004.1357478

J. Caelen, Le consommateur au coeur de l'innovation, CNRS éditions, 2004.

P. Caron, Ingénierie dirigée par les modèles pour la construction de dispositifs pédagogiques sur des plateformes de formation, Thèse de l'Université des sciences et technologies de Lille, 2007.

P. Caron, Bricoles: une approche dispositive des applications Web 2.0 utilisables pour enseigner, In: Actes de la conférence EIAH, pp.137-142, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00161480

P. Caron, Implantation de scénarios pédagogiques selon une approche orientée modèle, Actes des Premières Rencontres Jeunes Chercheurs en EIAH, 2006.

P. Caron, A. Derycke, L. Pallec, and A. , Bricolage and Model Driven Approach to design distant course, Proceedings of E learn 2005, world conference on E-learning in corporate Government, Healthcare & higther education, Vancouver, Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), pp.2856-2864, 2005.

P. Champin, Y. Prié, and A. Mille, MUSETTE: Modeling USEs and Tasks for Tracing Experience, Proceedings of the workshop From Structured Cases to Unstructured Problem Solving Episodes For Experience-Based Assistance, ICCBR'03, pp.279-286, 2003.

E. J. Chikofsky and J. H. Cross, Reverse engineering and design recovery: a taxonomy, IEEE Software, vol.7, issue.1, 1990.
DOI : 10.1109/52.43044

C. Choquet, E. Delozanne, and V. Luengo, Analyse des traces d'utilisation dans les EIAH (numéro spécial de la revue Sciences et Techniques de l'Information et de la Communication pour l'Education et la Formation, Edité par INRP, à paraître, pp.1764-7223, 2008.

C. Choquet, S. Iksal, M. Levene, and J. Schoonenboom, Users??? Data, 2008.
DOI : 10.1007/978-1-4020-9827-7_12

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01433924

C. Choquet, V. Luengo, and K. Yacef, Usage Analysis of Learning Systems: Existing Approaches and Scientific Issues, Journal of Interactive Learning Research special issue, vol.18, issue.2, 0174.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434081

C. Choquet and S. Iksal, Modeling Tracks for the Model Driven Reengineering of a TEL System Special Issue Usage Analysis in Learning Systems: Existing Approaches and Scientific Issues, In: Journal of Interactive earning Research (JILR), vol.18, issue.2, pp.161-184, 2007.

C. Choquet and A. Corbière, Reengineering Framework for Systems in Education, Journal of Educational Technology and Society, vol.9, pp.4-228, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434207

C. Choquet and S. Iksal, Usage Tracking Language: a Meta -Language for Modelling Tracks in TEL Systems, International Conference on Software and Data Technologies, pp.11-14, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434224

C. Choquet, F. Danna, P. Tchounikine, and F. Trichet, Modelling Knowledge-Based Components of a Learning Environment within the Task/Method Paradigm, Proceedings of the International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS'98) San Antonio (USA), pp.56-65, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01437181

C. Choquet, P. Tchounikine, and F. Trichet, Training strategies and knowledge acquisition: Using the same reflective tools for different purposes, Proceedings of EPIA'97, pp.119-129, 1323.
DOI : 10.1007/BFb0023916

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01437211

C. Choquet, P. Tchounikine, and F. Trichet, Reflective Tools to Analyse Student's Actions and Support Knowledge Acquisition, In: AI-Ed'97, Frontiers in Artificial Intelligence and Applications n°39, pp.662-664, 1997.

C. Choquet, P. Tchounikine, and F. Trichet, La modélisation de la méthode de résolution de problème dans le système Emma, In: EIAO'97, pp.263-275, 1997.

C. Choquet, P. Tchounikine, and F. Trichet, Exploitations pédagogiques d'un modèle de raisonnement : une expérience en milieu industriel, In: EIAO'95, pp.101-112, 1995.

C. Choquet, Représentation et Manipulation des Connaissances dans un Atelier de Génie Didacticiel: Application au projet, Thèse de l'Université Paul Sabatier (Toulouse 3), 1993.

C. Choquet, T. Mengelle, G. Gouardères, and B. Malsallez, L'assistance à l'usager dans DIGITEF : un mécanisme réutilisable, In: Intelligent Tutoring Systems, 1992.

C. Choquet, A. Péninou, G. Gouardères, and B. Malsallez, Un système de formation multi-tuteurs : représentation et manipulation des connaissances, In: Convention IA, 1991.

C. Choquet, A. Péninou, G. Gouardères, and B. Malsallez, Méthodologie de conception, test et réalisation d'un logiciel éducatif dans une approche génie logiciel, In: Convention GL, 1991.

C. Choquet, Artificial Intelligence in Aeronautical and Spatial Technologies Training: DIGITEF pilot project, In: EXPERSYS'91, 1991.

C. Choquet, G. Gouardères, and B. Malsallez, Le génie didacticiel au service de l'entreprise, 3èmes Journées Internationales du Génie Logiciel et de ses Applications, 1990.

S. Cook, Domain Specific ModellingSoftware Factories), revue en ligne accessible à : http://msdn2.microsoft.com/en-us, In: The Architecture Journal, vol.9, 2006.

A. Corbière, Analyses des apports du méta-standard ODP-RM à la communauté EIAH : Instances sur un système de formation, 2006.

A. Corbière and C. Choquet, ODP-RM : Un cadre de réingénierie des systèmes de formation, Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Education et la Formation (STICEF), pp.1764-7223, 2005.

A. Corbière and C. Choquet, Designer integration in training cycles : IEEE LTSA model adaptation, In: CALIE'04, 16-18 Février, pp.51-62, 2004.

A. Corbiere and C. Choquet, A model driven analysis approach for the re-engineering of e-learning systems, In: ICICTE'04, 1-3 juillet, pp.242-247, 2004.

A. Corbière and C. Choquet, Re-Engineering Method for Multimedia System in Education, IEEE Sixth International Symposium on Multimedia Software Engineering, pp.13-15, 2004.
DOI : 10.1109/MMSE.2004.65

P. Cottier, Le sujet et le collectif en conception -LEA : genèse participative d'un EIAH, pp.299-310, 2007.

P. Cottier, Inscrire l'ingénierie dans les genèses: de la conception participative des environnements numériques de travail, 2006.

P. Cottier and C. Schmidt, Le dialogue en contexte. Pour une approche dialogique des environnements d'apprentissage collectif, Revue d'intelligence artificielle, vol.19, issue.1-2, 2004.
DOI : 10.3166/ria.19.235-252

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434274

J. R. Dalziel, From Re-Usable E-Learning Content to Re-Usable Learning Designs: Lessons from LAMS, Proceedings of the EDUCAUSE Australasia Conference, 2005.

@. Dalziel, J. R. Dalziel, and J. R. , Implementing Learning Design: The Learning Activity Management System (LAMS), 2003.

E. Delozanne, D32.6.1 : the structured set of design patterns, In: Kaleidoscope Deliverables, accès (restreint) à : http://www.noe-kaleidoscope.org, 2005.

P. Dessus, Description et prescription dans les méthodes de recherche en éducation, In: Les Sciences de l'Education, des recherches, une discipline, p.Harmattan, 2002.

A. Dimitrakopoulou, D26.1.1.: State of the art on Interaction and Collaboration Analysis, In: Kaleidoscope Deliverables, accès (restreint) à : http, 2004.

@. Dpuls, DPULS Design Patterns Browser, Action du réseau d'Excellence Européen Kaleidoscope, DPULS, 2005.

E. Egyed-zsigmond, A. Mille, and Y. Prié, Club ??? (Tr??fle): A Use Trace Model, Proceedings of the 5th International Conference on Case-Based Reasoning, pp.146-160, 2003.
DOI : 10.1007/3-540-45006-8_14

. Site-de-la-communauté-eifel, European Institute for E-Learning ), accessible à : http://www.eife-l.org

@. Kechaï and H. , Approche dirigée par les modèles pour accompagner la production de modèles d'expression de scénarios pédagogiques, In: Actes de la conférence EIAH, El Kechaï H, pp.27-29, 2007.

E. Kechaï, H. Choquet, and C. , Understanding the Collective Design Process by Analyzing Intermediary Objects, Proceedings of the 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'2006), pp.1047-1051, 2006.

@. Kechaï, H. Choquet, C. Kechaï, H. Choquet, and C. , Approche pragmatique de conception d'un EIAH : Réingénierie pédagogique dirigée par les modèles, pp.189-200, 2005.

D. Faure and A. Lejeune, Genscen', un éditeur graphique pour l'enseignant scénariste, In: EAIH'05, pp.25-27, 2005.

J. Favre and J. Musset, Rétro-ingénierie dirigée par les métamodèles ? Concepts, Méthodes et Outils, In: Actes du colloque IDM'06 ? 2ndes journées « Ingénierie Dirigée par les Modèles », pp.51-66, 2006.

C. Ferraris, C. Martel, and L. Vignollet, LDL for Collaborative Activities, In: Handbook of Visual Languages in Instructional Design: Theories and Practices, ): Idea Group, pp.226-254, 2007.

@. Ferraris, C. Ferraris, C. Lejeune, A. Vignollet, L. David et al., Modélisation de scénarios pédagogiques collaboratifs, In : Actes de la conférence EIAH, pp.285-296, 2005.

@. Ganesha, Plate-forme de téléformation Ganesha, accessible à : http://www.anemalab.org/ganesha, 2007.

S. George and A. Derycke, Conceptions et usages des plates-formes de formation, numéro spécial de la revue STICEF, 2005.

P. Goodyear, P. Avgeriou, R. Baggetun, S. Bartouluzzi, S. Retalis et al., Towards a pattern language for networked learning, On line Proceedings of Networked Learning, 2004.

P. Gounon, P. Leroux, and X. Dubourg, Décrire l'accompagnement des apprenants -Proposition d'une extension du langage de modélisation pédagogique IMS-Learning Design, In: EAIH'05, 25-27 mai, pp.261-272, 2005.

@. Graesser, A. Graesser, A. Van-lehn, K. Rosé, C. Jordan et al., Intelligent Tutoring Systems with Conversational Dialogue, American Association for Artificial Intelligence, vol.22, issue.4, pp.15-26, 2001.

H. L. Grob, F. Bensberg, and B. L. Dewanto, Model Driven Architecture (MDA): Integration and Model Reuse for Open Source eLearning Platforms, In: e-learning & education, revue en ligne, 2005.

H. L. Grob, F. Bensberg, and B. L. Dewanto, Developing, Deploying, Using and Evaluating an Open Source Learning Management System, Journal of Computing and Information Technology, vol.12, issue.2, pp.127-134, 2004.
DOI : 10.2498/cit.2004.02.08

V. Guéraud, Approche auteur pour les Situations Actives d'Apprentissage : Scénarios, Suivi et Ingénierie, mémoire d'Habilitation à Diriger les Recherches, 2005.

L. A. Guerrero and D. Fuller, A pattern system for the development of collaborative applications, Information and Software Technology, vol.43, issue.7, pp.457-467, 2001.
DOI : 10.1016/S0950-5849(01)00154-9

A. Harrer, A. Martinez-mones, and A. Dimitrakopoulou, Users??? Data, 2008.
DOI : 10.1007/978-1-4020-9827-7_11

@. Harrer, A. Hoppe, U. Harrer, A. Hoppe, and U. , Visual Modelling of Collaborative Learning Processes ? Uses, Desired Properties, and Approaches, In: Handbook of Visual Languages for Instructional Design: Theory and Practices, Idea Group Publishing, 2007.

A. Harrer, N. Malzahn, and B. Roth, The Remote Control Approach ??? How to Apply Scaffolds to Existing Collaborative Learning Environments, LNCS, vol.4154, pp.118-131, 2006.
DOI : 10.1007/11853862_10

C. Heiner, J. Beck, and J. Mostow, Lessons on using ITS data to answer educational research questions, Proceedings of the ITS2004 Workshop on Analyzing Student-Tutor Interaction Logs to Improve Educational Outcomes, pp.1-9, 1930.

J. Heller, M. Levene, K. Keenoy, D. Albert, and C. Hockemeyer, Cognitive aspects of trails: A stochastic model linking navigation behaviour to the learner's cognitive state In: Trails in education: Technologies that support navigational learning, pp.119-146, 2007.

D. Hernandez-leo, E. D. Villasclaras-fernandez, I. M. Jorrin-abellan, J. I. Asensio-perez, Y. Dimitriadis et al., Collage, a collaborative learning design editor based on patterns, In : international Journal on Educational Technology and Society, vol.9, issue.1, pp.58-71, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190155

D. Hernandez-leo, J. I. Asensio-perez, and Y. Dimitriadis, Computational representation of collaborative learning flow patterns using IMS learning design, In: International Journal of Educational Technology & Society, vol.8, issue.4, pp.75-89, 2005.

@. Leo, D. Leo, D. , A. Pérez, J. I. Dimitriadis et al., IMS learning design support for the formalization of collaborative learning patterns, IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2004. Proceedings., pp.350-354, 2001.
DOI : 10.1109/ICALT.2004.1357434

H. Hummel, J. Manderveld, C. Tattersal, and R. Koper, Educational modelling language and learning design: new opportunities for instructional reusability and personalised learning, International Journal of Learning Technology, vol.1, issue.1, pp.11-126, 2004.
DOI : 10.1504/IJLT.2004.003685

@. Ia, IA (2005) Interaction Analysis ? Supporting participants in technology based learning activities, Action du réseau d'Excellence Européen Kaleidoscope, 2005.

@. Icalts, Interaction & Collaboration Analysis' supporting Teachers & Students' Self-regulation, ICALTS, 2004.

S. Iksal, T. Carron, and J. Marty, Modéliser les expérimentations basées sur les traces : Une étude de cas avec le langage UTL, 2007.

S. Iksal and C. Choquet, An open architecture for usage analysis in a e-learning context, Fifth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'05), pp.177-181, 2005.
DOI : 10.1109/ICALT.2005.59

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01452354

S. Iksal and C. Choquet, Usage Analysis Driven by Models in a Pedagogical Context, In: Proceedings of the workshopUsage Analysis in Learning Systems, AIED'05, pp.49-56, 2005.

S. Iksal, V. Barré, C. Choquet, and A. Corbière, Comparing prescribed and observed for the reengineering of e-learning systems, IEEE Sixth International Symposium on Multimedia Software Engineering (MSE), pp.13-15, 2004.

@. Ims, IMS Global Learning Consortium, accessible à : http://www.imsglobal.org, IMS, 2007.

@. Iec, Open Distributed Processing Reference Model, Part, vol.1, 1998.

@. Iec, Open Distributed Processing Reference Model, Part, vol.2, 1996.

@. Iec, Open Distributed Processing Reference Model, Part, vol.3, 1996.

@. Jeantet, A. Jeantet, and A. , Les objets intermédiaires dans la conception. Eléments pour une sociologie des processus de conception, Sociologie du travail, pp.291-316, 1998.

A. Jeantet, H. Tiger, D. Vinck, and S. Tichkiewitch, La coordination par les objets dans les équipes intégrées de conception de produit, Toulouse (France): Octarès, pp.87-100, 1996.

@. Kaleidoscope, The Kaleidoscope Project, accessible à: http://www.noe-kaleidoscope.org, 2004.

@. Karagiannis, D. Höfferer, P. Karagiannis, D. Höfferer, and P. , Metamodels in action: an overview, Proceedings of the 1 st International Conference on Software and Data Technologies (ICSOFT), pp.27-36, 2006.

L. Kepka, J. M. Heraud, L. France, J. C. Marty, and T. Carron, Activity Visualization and Regulation in a Virtual Classroom, PDF), In : 10th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education, 2007.

R. Koper, Modeling Units of Study from a Pedagogical Perspective: the pedagogical meta-model behind EML, Educational Expertise Technology Centre, p.36, 1820.

P. Laforcade, T. Nodenot, C. Choquet, and P. Caron, Model-Driven Engineering (MDE) and Model- Driven Architecture (MDA) applied to the Modelling and Deployment of Technology Enhanced Learning (TEL) Systems: promises, challenges and issues, In: Architecture Solutions for E-Learning Systems, pp.978-979, 2007.

P. Laforcade and C. Choquet, Next Step for Educational Modeling Languages: The Model Driven Engineering and Reengineering Approach, Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06), pp.745-747, 2006.
DOI : 10.1109/ICALT.2006.1652549

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01452352

P. Laforcade, Approche par transformation de modèles pour la conception d'EIAH, In : EAIH'05, 25-27 mai, pp.213-224, 2005.

P. Laforcade, T. Nodenot, and C. Sallaberry, Un langage de modélisation pédagogique basé sur UML, In: STICEF (Sciences et Technologies de l´Information et de la Communication pour l'Education et la Formation, pp.89-115, 2005.

P. Laforcade, Métamodélisation UML pour la conception et la mise en oeuvre de situationsproblèmes coopératives, Thèse de l'Université de Pau et des Pays de l'Adour, 2004.

A. Lejeune and J. P. Pernin, A Taxonomy for Scenario-based Engineering, Proceedings of the conference Cognition and Exploratory Learning in Digital Age Lisbonne (Portugal), pp.249-256, 2004.

@. Préau, Quel modèle qualité pour la e-formation ? Enquête réalisée par le Préau en, 2002.

P. Leroux, Machines partenaires des apprenants et des enseignants ? Etude dans le cadre d'environnements supports de projets pédagogiques, 2002.

P. Leroux, Intégration du contrôle d'objets réels dans un hypermédia : un exemple d'intégration dans le système ROBOTEACH, In: actes du troisème colloque Hypermédias et Apprentissages, 1996.

@. Listen, The LISTEN project, 2007.

@. Lom, Draft Standard for Learning Object Metadata, LOM IEEE Inc, 2002.

R. Luckin and B. Du-boulay, Designing a Zone of Proximal Adjustment, In: International Journal of Artificial Intelligence in Education (IJAIED), vol.10, issue.2, pp.198-220, 1999.

A. Meier, H. Spada, and N. Rummel, A rating scheme for assessing the quality of computer-supported collaboration processes, The International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, pp.63-86, 2007.
DOI : 10.1007/s11412-006-9005-x

C. Martel, La modélisation des activités conjointes. Rôles, places et positions des participants, thèse de l, 1998.

C. Martel, L. Vignollet, and C. Ferraris, Une Ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain basée sur un modèle de l'activité ? de la conception à l'opérationnalisation et l'exécution des scénarios d'apprentissage, Actes du colloque IDM'07 ? 3èmes journées « Ingénierie Dirigée par les Modèles », pp.183-198, 2007.

A. Martinez and . Et, D31.2.1: Library of Interaction analysis methods, In: Kaleidoscope Deliverables, accès (restreint) à: http://www.noe-kaleidoscope.org, 2005.

S. Mer, A. Jeantet, and S. Tichkiewitch, Les objets intermédiaires de la conception. Le communicationnel pour concevoir, J. Caelen et Kh. Zreik (éds), pp.21-41, 1995.

@. Merceron, A. Yacef, K. Merceron, A. Yacef, and K. , Mining Student Data Captured from a Web-Based Tutoring Tool: Initial Exploration and Results, In: Journal of Interactive Learning Research (JILR), vol.15, issue.4, pp.319-346, 2004.

A. Mille, M. Caplat, and M. Philippon, Faciliter les activités des utilisateurs d'environnements informatiques : quoi, quand, comment ?, In: la revue INTELLECTICA, pp.121-143, 2006.

A. Mille, From case-based reasoning to traces-based reasoning, Annual Reviews in Control, vol.30, issue.2, pp.223-232, 2006.
DOI : 10.1016/j.arcontrol.2006.09.003

@. Morch, A. Mehandjiev, N. D. Morch, A. Mehandjiev, and N. D. , Tailoring as Collaboration: The Mediating Role of Multiple Representations and Application Units, Proceedings of CSCW'2000, pp.75-100, 2000.
DOI : 10.1023/A:1008713826637

N. Moreno and J. P. Romero, A MDA-based framework for building interoperable e-learning platforms, In: Actes en ligne de la conférence m-ICTE2005, 2005.

J. Mostow and J. Beck, Some useful tactics to modify, map and mine data from intelligent tutors, Natural Language Engineering, vol.12, issue.02, pp.195-208, 2006.
DOI : 10.1017/S1351324906004153

J. Mostow, Some useful design tactics for mining ITS data, In: Workshop on Analyzing Student- Tutor Interaction Logs to Improve Educational Outcomes, International Conference on Intelligent Tutoring Systems Maceio (Brésil), pp.20-28, 2004.

J. Mostow, J. Beck, R. Chalasani, A. Cuneo, and P. Jia, Viewing and Analyzing Multimodal Humancomputer Tutorial Dialogue: A Database Approach, Proceedings of the Fourth IEEE International Conference on Multimodal Interfaces, pp.14-16, 2002.

J. Mostow and G. Aist, Evaluating tutors that listen: An overview of Project LISTEN, In: Smart Machines in Education, pp.169-234, 2001.

@. Filho, C. O. De-moura-filho, and C. O. , MDEduc : conceiving and implementing a language-oriented approach for the design of automated learning scenarios, Thèse en Informatique de l'Université des Sciences et Techniques de Lille, 2007.

M. Muller and S. Kuhn, Participatory Design, Communications of the ACM, vol.36, issue.4, pp.25-28, 1993.

Y. Nagase, D. Hashimoto, and M. Sato, Applying Model-Driven Development to Business Systems using RM-ODP en EDOC, Workshop on ODP for Enterprise Computing, pp.36-42, 2004.

@. Newell, A. Newell, and A. , The knowledge level, Artificial Intelligence, vol.18, issue.1, pp.87-127, 1982.
DOI : 10.1016/0004-3702(82)90012-1

J. F. Nicaud, APLUSIX : un système expert de résolution pédagogique d'exercices d'algèbre, Thèse de l'université de Paris-Sud, 1987.

T. Nodenot, Contribution à l'ingénierie dirigée par les modèles en EIAH : le cas des situationsproblèmes coopératives, Mémoire d'Habilitation à Diriger des Recherches de l, 2005.

L. Oubhassi, M. Grandbastien, M. Ngomo, and G. Claes, The Activity at the Center of the Global Open and Distance Learning Process, Proceedings of the 12th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED2005), pp.386-394, 2005.

G. Paquette, Educational Modeling Languages, from an Instructional Engineering Perspective, In: Online education using learning objects, McGreal R, pp.331-346, 2004.

G. Paquette, Modélisation des connaissances et des compétences, un langage graphique pour concevoir et apprendre, 2002.

G. Paquette, Meta-Knowledge Representation for Learning Scenarios Engineering, Proceedings of the 10 th International Conference on Artificial Intelligence in Education, le Mans, pp.29-37, 1999.

G. Paquette, M. Léonard, K. Lundgren-cayrol, S. Mihaila, and D. Gareau, Learning design based on graphical knowledge-modeling, In: International Journal of Educational Technology and Society, vol.9, issue.1, pp.97-112, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190377

G. Paquette, I. De-la-teja, M. Léonard, K. Lundgren-cayrol, and O. Marino, How to use an Instructional Engineering Method and a Modelling Tool, In: Learning Design -A Handbook on Modelling and Delivering Networked Education and Training, pp.161-184, 2005.

G. Paquette, O. Marino, I. De-la-teja, M. Léonard, and K. Lundgren-cayrol, Delivery of Learning Design: the Explor@ System's Case. In. Learning Design ? A Handbook on Modelling and Delivering Networked Education and Training, pp.311-326, 2005.

G. Paquette, O. Marino, I. De-la-teja, K. Lundgren-cayrol, M. Léonard et al., Implementation and Deployment of the IMS Learning Design Specification, Canadian Journal of Learning and Technology / La revue canadienne de l???apprentissage et de la technologie, vol.31, issue.2, 2005.
DOI : 10.21432/T22W2B

G. Paquette, F. Crevier, and C. Aubin, Méthode d'ingénierie d'un système d'apprentissage, In: Revue Informations in Cognito, vol.8, 1997.

J. Pernin and V. Emin, Evaluation des pratiques de scénarisation de situations d'apprentissage : une première étude, In: actes du Colloque TICE Méditerranée, Revue ISDM, vol.25, 2006.

J. Pernin and A. Lejeune, Models for the re-use of learning scenarios, Proceedings of the Internation Conference Imagining the Future in ICT in Education. WG 3.1, WG 3.3, WG 3.5 Joint Conference. IFIP. Alesund. Norway, pp.49-59, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00962010

J. Pernin and A. Lejeune, Dispositifs d'apprentissage instrumentés par les technologies : vers une ingénierie centrée sur les scénarios, In: actes du colloque TICE, pp.407-414, 2004.

D. Peterson and M. Levene, Trail Records and Navigational Learning, London Review of Education, vol.1, issue.3, pp.207-216, 2003.
DOI : 10.1080/1474846032000146767

F. Pozzi, D32.4.1: The set of recurrent problems and description of solutions, In: Kaleidoscope Deliverables, accès restreint à : http, 2005.

P. Rabardel, Les hommes et les technologies Approche cognitive des instruments contemporains, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01017462

@. Randriamalaka, N. Randriamalaka, N. Iksal, S. Choquet, and C. , Indicators' Elicitation Process for Re-Engineering of Learning Scenario: Tracks Approach Based on Usage Tracking Language, Seventh IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2007), pp.492-496, 2007.
DOI : 10.1109/ICALT.2007.159

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434101

N. Randriamalaka and S. Iksal, Patterns Approach in the Re-Engineering Process of Learning Scenario, Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06), pp.799-803, 2006.
DOI : 10.1109/ICALT.2006.1652561

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01455474

A. Rawlings, P. Van-rosmalen, R. Koper, M. Rodriguez-artacho, and P. Lefrere, Survey of educational modelling languages (emls), 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00703018

S. Rehal, Communication of Insights in Early Stages of Collective Design Processes, Proceedings of the conference Work Life, 1998.

M. Rodríguez-artacho and M. F. Verdejo-maíllo, Modeling Educational Content: The Cognitive Approach of the PALO Language, In: International Journal of Educational Technology & Society, vol.7, issue.3, pp.124-137, 2004.

S. Rohse and T. Anderson, Design patterns for complex learning, Journal of Learning Design, vol.1, issue.3, pp.82-91, 2006.
DOI : 10.5204/jld.v1i3.35

M. Ronen, D. Kohen-vacs, and N. Raz-fogel, Adopt & Adapt: Structuring, Sharing and Reusing Asynchronous Collaborative Pedagogy, In: Making A Difference, 7th International Conference of the Learning Sciences, pp.599-605, 2006.

H. Samier, L' université virtuelle, Les cahiers du numérique Paris : Hermès, 2000.

O. C. Santos, J. G. Boticario, and C. Barrera, Authoring a Collaborative Task Extending the IMS-LD to be performed in a standard-based adaptive learning management system called ALFANET, In: Engineering Advanced Web Applications, 2004.

D. K. Schneider, La norme Learning Design, supports du cours Technologie Internet et Education, TECFA, accessible à : http://tecfa.unige.ch/guides/tie, 2006.

J. Schoonenboom, M. Levene, J. Heller, K. Keenoy, and M. Turcsányi-szabó, Trails in education: Technologies that support navigational learning, 2007.

L. Settouti, Système à base de trace pour l'apprentissage humain, 2006.

L. Settouti, Y. Prié, A. Mille, and J. Marty, Système à base de trace pour l'apprentissage humain, 2006.

D. Suthers, Effects of alternate representations of evidential relations on collaborative learning discourse, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99, pp.611-621, 1999.
DOI : 10.3115/1150240.1150314

P. Tchounikine, Pour une ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, In: Revue I3, vol.2, pp.1-59, 2002.

P. Tchounikine, C. Choquet, and Z. Istenes, Elaborating the problem-solving model of a fault diagnosis expert system by knowledge level prototyping, Expert Systems with Applications, vol.14, issue.3, pp.303-312, 1998.
DOI : 10.1016/S0957-4174(97)00083-3

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01437172

P. Tchounikine, Mapcar: a framework to support the elaboration of the conceptual model of a Knowledge Based System, In: International Journal of Intelligent Systems, vol.12, pp.6-441, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00197369

P. Tchounikine and C. Choquet, Fault diagnosis expert system for robots: a knowledge level prototyping experience, Proceedings of the Intenational Conference on Software Engineering and Knowledge Engineering (SEKE'95), pp.268-274, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01437249

P. Tchounikine, Elaboration d'un modèle de raisonnement par prototypage à un niveau connaissance, In: Sciences et Techniques Educatives, vol.4, pp.1-483, 1994.

J. Tolvanen, Domain-Specific Modeling: How to Start Defining Your Own Language, DevX.com, article accessible sur le site de l'entreprise à : http://www.devx.com, 2006.

@. Trails, Personalised and Collaborative Trails of Digital and Non-Digital Learning Objects, TRAILS Project, 2004.

A. Turani and R. A. Calvo, Sharing Synchronous Collaborative Learning Structures using IMS Learning Design, 2006 7th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training, pp.25-34, 2006.
DOI : 10.1109/ITHET.2006.339740

@. Unique, Site du projet UNIQUe (European University Quality in e-Learning), accessible à : http://unique, europace.org, 2006.

T. Vantroys, Du langage métier au langage technique, une plate-forme flexible d'exécution de scénarios pédagogiques, Thèse de l'Université des Sciences et Techniques de Lille, 2003.

M. F. Verdejo and . Et, D32.5.1 : The design pattern language, In: Kaleidoscope Deliverables, accès (restreint) à: http, p.7, 2005.

D. Vinck, Les objets intermediaires dans les reseaux de cooperation scientifique: Contribution a la prise en compte des objets dans les dynamiques sociales, Revue Fran??aise de Sociologie, vol.40, issue.2, pp.385-414, 1999.
DOI : 10.2307/3322770

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00272794

D. Vinck, A. Jeantet, and P. Laureillard, Objects and other intermediaries in the sociotechnical process of product design : an explanatory approach In: The role of design in the shaping of technology, Bruxelles : COST Social Sciences Serie, pp.297-320, 1996.

H. Wang, D. Zhang, and J. Zhou, MDA-based development of e-learning system, Proceedings 27th Annual International Computer Software and Applications Conference. COMPAC 2003, pp.684-68, 2003.
DOI : 10.1109/CMPSAC.2003.1245417