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Communication Dans Un Congrès Année : 2023

Modelling Industry 4.0 transformation: a comparative approach between academic literature and French companies’ transformation cases

Pierre Sarramaigna
Mariem Besbes
  • Fonction : Auteur
Marc Zolghadri
  • Fonction : Auteur
Pierre Olivier Sadoul
  • Fonction : Auteur

Résumé

With a view to revitalizing the economy, the transformation of French SMEs and ETIs towards the Industry of the Future is being carried out with a great deal of public funding. However, this transformation is mainly driven by suppliers of new technologies. Our consulting and research experience has shown that the objectives, tools, and methods used to transform companies are poorly adapted to their real needs and do not create as much value as expected. From an academic research point of view, companies' transformations towards Industry 4.0 are studied from different angles, resulting in various diagnostics and maturity models. The contribution of this paper aims to present, through a comparative approach between academic literature and reported real cases of transformation, the links between Stakes, Initiatives, and Results for an Industry 4.0 transformation. In a first step, we analyze the state of the art of the academic literature on the challenges and results of the Industriy 4.0 transformation. We analyze 50 cases of transformation of French companies presented by the Alliance Industrie du Futur, in charge of promoting the deployment of Industry 4.0. This analysis will be based on the modeling of a tripartite directed graph. Finally, we compare the results of the analysis in order to detect gaps to fill between current industrial practice and the state of academic knowledge. Our conclusions allow us to highlight the avenues of research to be explored.
Afin de redynamiser l'économie, la transformation des PME et ETI françaises vers l'Industrie du Futur est menée à grand renfort de financements publics. Cependant, cette transformation est principalement portée par les fournisseurs de nouvelles technologies. Notre expérience de conseil et de recherche a montré que les objectifs, les outils et les méthodes utilisés pour transformer les entreprises sont mal adaptés à leurs besoins réels et ne créent pas autant de valeur que prévu. Du point de vue de la recherche académique, les transformations des entreprises vers l'Industrie 4.0 sont étudiées sous différents angles, ce qui donne lieu à divers diagnostics et modèles de maturité. La contribution de cet article vise à présenter, à travers une approche comparative entre la littérature académique et les cas réels de transformation rapportés, les liens entre Enjeux, Initiatives et Résultats pour une transformation Industrie 4.0. Dans un premier temps, nous analysons l'état de l'art de la littérature académique sur les enjeux et les résultats de la transformation Industrie 4.0. Nous analysons 50 cas de transformation d'entreprises françaises présentés par l'Alliance Industrie du Futur, chargée de promouvoir le déploiement de l'Industrie 4.0. Cette analyse sera basée sur la modélisation d'un graphe tripartite dirigé. Enfin, nous comparons les résultats de l'analyse afin de détecter les écarts à combler entre les pratiques industrielles actuelles et l'état des connaissances académiques. Nos conclusions nous permettent de mettre en évidence les pistes de recherche à explorer.

Dates et versions

hal-04445709 , version 1 (08-02-2024)

Licence

Paternité

Identifiants

Citer

Pierre Sarramaigna, Mariem Besbes, Marc Zolghadri, Pierre Olivier Sadoul. Modelling Industry 4.0 transformation: a comparative approach between academic literature and French companies’ transformation cases. 56th CIRP International Conference on Manufacturing Systems 2023, CIRP CMS, Oct 2023, Cape Town, South Africa. pp.786-791, ⟨10.1016/j.procir.2023.09.076⟩. ⟨hal-04445709⟩
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