PLACIS: a general project-based learning framework illustrated with a concrete example - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2015

PLACIS: a general project-based learning framework illustrated with a concrete example

Alexis François
  • Fonction : Auteur
Antoine Lanthony
  • Fonction : Auteur
Moncef Hammadi
Stanislao Patalano
  • Fonction : Auteur
Ottorino Veneri
  • Fonction : Auteur

Résumé

PLACIS (Collaborative Platform for Systems Engineering) is a project funded by the French National Agency for Research under “Investments for the future” program. PLACIS started in September 2012 and is run by Institut Polytechnique Grand Paris (IPGP, gathering ISMEP – Supméca, ENSEA and EISTI). This large-scale project promotes active learning and teaching through industrial, international and at-a-distance collaborative projects, carried out by engineer students. Since its beginning, PLACIS has gained in maturity not only with new students’ projects and new partners, but also with the development of new tools like a future learning platform: an adaptive, collaborative, semantic and social web 3.0 distributed learning environment, and an implementation of a toolbox for teachers to assess skills and knowledge in project-based learning with an Erasmus+ project in parallel (EPICES: European Platform for Innovation and Collaboration between Engineer Students). The objective is to develop or create the involvement of teachers and students into new teaching practices (project-based learning, problem-based learning, small private online courses) necessary for the implementation of an alternative to the traditional configuration courses / supervised work / practical classes. All these aspects enable us to see the first achievements of what is the main goal of the project: to train students not only to become classic engineers, but also to be able to understand multidisciplinary and industrial issues, to work in teams, with people from different cultures and, more generally, to be actors of their curricula and to move easily in today’s and tomorrow’s industrial world. We can easily rely on the example of an industrial project especially set up from the beginning of PLACIS in September 2012 and which is still in progress between Istituto Motori – CNR (IM-CNR), Università di Napoli Federico II (UNINA) and Institut Polytechnique Grand Paris (IPGP).
PLACIS (PLAteforme Collaborative d'Ingénierie Systèmes) est un projet financé par l'Agence Nationale de la Recherche dans le cadre des Investissements d'Avenir. PLACIS a débuté en septembre 2012 et est piloté par l'Institut Polytechnique Grand Paris (IPGP, constitué de : ISMEP ? Supméca, ENSEA et EISTI). Ce projet de grande ampleur promeut un apprentissage et un enseignement actifs à travers des projets collaboratifs, industriels et internationaux, réalisés à distance par des étudiants ingénieurs. Depuis son commencement, PLACIS a gagné en maturité non seulement avec de nouveaux étudiants et projets, mais aussi via le développement de nouveaux outils comme une future plateforme d'apprentissage : un environnement d'apprentissage web 3.0 distribué, adaptable, collaboratif, sémantique et social, et la mise en place d'une boite à outils pour les enseignants afin d'évaluer compétences et connaissances en apprentissage par projet, dans le cadre d'un projet Erasmus+ mené en parallèle (EPICES : European Platform for Innovation and Collaboration between Engineer Students). L'objectif est de développer ou créer l'implication des enseignants et des étudiants dans de nouvelles pratiques d'enseignement (apprentissage par projet, apprentissage par problème, petits cours privés en ligne) nécessaires à la mise en place d'une alternative à la configuration traditionnelle cours / travaux dirigés / travaux pratiques. Tous ces aspects nous permettent de voir les premiers résultats de ce qui est le but principal du projet : entrainer les étudiants non seulement à devenir des ingénieurs classiques, mais aussi à être capable de comprendre des problématiques multidisciplinaires et industrielles, à travailler en équipes, avec des personnes de différentes cultures et, plus généralement, à être acteurs de leurs cursus et à se mouvoir aisément dans le monde industriel d'aujourd'hui et de demain. Nous pouvons facilement nous appuyer sur l'exemple du projet industriel mis en place depuis le démarrage de PLACIS en septembre 2012 et toujours en cours entre l'Institut des Moteurs ? CNR (IM-CNR), l'Université Federico II de Naples (UNINA) et l'Institut Polytechnique Grand Paris (IPGP).
Fichier principal
Vignette du fichier
bitstream_116636.pdf (666.52 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte

Dates et versions

hal-03444534 , version 1 (23-11-2021)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03444534 , version 1

Citer

Alexis François, Antoine Lanthony, Moncef Hammadi, Stanislao Patalano, Ottorino Veneri. PLACIS: a general project-based learning framework illustrated with a concrete example. CFM 2015 - 22ème Congrès Français de Mécanique, Aug 2015, Lyon, France. ⟨hal-03444534⟩

Collections

CFM2015
20 Consultations
17 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More