"Chromo-culture". Les danses de la nature de Loïe Fuller et la force énergétique de la lumière - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Romantisme : la revue du dix-neuvième siècle Année : 2021

"Chromo-culture". Loïe Fuller's dances of nature and the energetic force of light

"Chromo-culture". Les danses de la nature de Loïe Fuller et la force énergétique de la lumière

Résumé

The chromo-luminous spectacles performed on stage by the American dancer Loie Fuller since 1891 will be studied in relation to the development of nineteenth-century psychological theories on the energetic force of coloured light, including “the aesthetic of light” of the French philosopher Paul Souriau. Fuller imitates, through the movements of her skirt, the plant and animal shapes that come to life ideally thanks to an electric lighting system with several projectors that emit coloured rays on the body of the moving dancer. Whilst the interpretation of the biological function of light on living organisms has been developed from nineteenth-century studies on chromotherapy by French and American scientists (such as Camille Flammarion’s “chromo-culture”), Loie Fuller’s electric fééries use the same process of chromotherapy to create a modern embodied experience. Fuller stages the energetic power of light on the excitability of organisms in her dances in order to transform chromotherapeutic practices into what film historian Tom Gunning has defined as the first cinematic spectacle. The body of the dancer in the theater is presented as a device that produces energy, or as a kind of mobile screen capable of projecting sets of moving coloured lights to experiment directly the spectator’s senses.
Les danses chromo-lumineuses, inventées en 1891 par l’américaine Loïe Fuller, sont interprétées par rapport à l’essor des théories psychologiques dix-neuvièmistes sur la force énergétique de la lumière colorée, dont l’ouvrage L’Esthétique de la lumière de Paul Souriau représente le point culminant. Alors que l’interprétation de la fonction biologique de la lumière sur les organismes vivants est développée à partir des études sur la chromothérapie de savants français et américains (à l’instar de la « chromo-culture » de Camille Flammarion), les féeries électriques de Loïe Fuller – qui projettent des lumières colorées en mouvement sur le corps de la danseuse mimant des formes végétales et animales – mettent en scène le même processus d’éclairage de la chromothérapie afin d’affecter directement le spectateur.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03372389 , version 1 (10-10-2021)

Identifiants

Citer

Alessandra Ronetti. "Chromo-culture". Les danses de la nature de Loïe Fuller et la force énergétique de la lumière. Romantisme : la revue du dix-neuvième siècle, 2021, 193, pp.72-83. ⟨10.3917/rom.193.0072⟩. ⟨hal-03372389⟩
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