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Article Dans Une Revue The International Journal of Business Management and Technology Année : 2021

Are Moroccan Universities Ready for Knowledge Management

Les universités marocaines sont-elles prêtes pour la gestion des connaissances

Résumé

throughout the literature, several factors affect positively KM initiatives in universities are discussed. Some of these are the same as those found for private organizations and others are specific to public organizations. Most authors cite the organizational culture and structure. The main objective of this study was to verify the presence of success factors in KM implementation at the Moroccan universities via Abdelmalek Essaadi University subject of this work. through a deductive reasoning approach and a quantitative working method, Using the questionnaire as a tool to collect data from a proportional random and representative sample of 88 teacher-researchers from the different institutions of the university under study. The study found a positive relationship between the requirements for Knowledge management (organizational culture, organizational structure,) and KM application in Moroccan universities with a Pearson correlation rate R = 0.712 For organizational culture and 0.576 for organizational structure. also, the results obtained show insufficiency presence of initiatives for a knowledge management implementation, with an average of 2.02 for organizational structure, and 1.89 concerning organizational culture according to the university's teachers.
Dans l'ensemble de la littérature, plusieurs facteurs affectant positivement les initiatives de GC dans les universités sont discutés. Certains d'entre eux sont les mêmes que ceux que l'on trouve pour les organisations privées et d'autres sont spécifiques aux organisations publiques. La plupart des auteurs citent la culture et la structure organisationnelles. L'objectif principal de cette étude était de vérifier la présence de facteurs de succès dans la mise en œuvre de la GC dans les universités marocaines via l'université Abdelmalek Essaadi objet de ce travail. à travers une approche de raisonnement déductif et une méthode de travail quantitative, En utilisant le questionnaire comme outil de collecte de données auprès d'un échantillon aléatoire proportionnel et représentatif de 88 enseignants-chercheurs des différents établissements de l'université étudiée. L'étude a trouvé une relation positive entre les exigences de la gestion des connaissances (culture organisationnelle, structure organisationnelle,) et l'application de la gestion des connaissances dans les universités marocaines avec un taux de corrélation de Pearson R = 0.712 pour la culture organisationnelle et 0.576 pour la structure organisationnelle. Aussi, les résultats obtenus montrent une présence insuffisante d'initiatives pour une mise en œuvre de la gestion des connaissances, avec une moyenne de 2.02 pour la structure organisationnelle, et 1.89 concernant la culture organisationnelle selon les enseignants de l'université.
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Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte

Dates et versions

hal-03292551 , version 1 (20-07-2021)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03292551 , version 1

Citer

Yassine Boussenna, Ouael El Kharraz. Are Moroccan Universities Ready for Knowledge Management. The International Journal of Business Management and Technology, 2021. ⟨hal-03292551⟩
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