Des mathématiques à l'automatique : étude des effets de transposition sur la transformée de Laplace dans la formation des ingénieurs - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Recherches en Didactique des Mathematiques Année : 2011

From mathematics to control theory: study of the transposition effects on the Laplace transform within engineers training

Des mathématiques à l'automatique : étude des effets de transposition sur la transformée de Laplace dans la formation des ingénieurs

Corine Castela
Avenilde Romo

Résumé

This article discusses the teaching of the Laplace transform and the technics which it allows as a part of the training of expert technicians and engineers. Three choices of teaching are compared, one mathematics course and two control theory courses. This study is focusing on the way in which these realizations are situated relative to the reference sciences, mathematics and control theory, and to the professional world. As part of the Anthropological Theory of Didactics, a development of the praxeological model provides an analytical tool which allows to identify different transpositive options operated by the studied courses
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03199612 , version 1 (15-04-2021)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03199612 , version 1

Citer

Corine Castela, Avenilde Romo. Des mathématiques à l'automatique : étude des effets de transposition sur la transformée de Laplace dans la formation des ingénieurs. Recherches en Didactique des Mathematiques, 2011, 31 (1), pp.79-130. ⟨hal-03199612⟩
69 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More