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Chapitre D'ouvrage Année : 2019

Understanding the complexities associated with conceptualising pedagogical scenarios for online multimodal interaction between two languages and cultures :a case of the ClerKing telecollaborative project

Comprendre les complexités associées à la conceptualisation de scénarios pédagogiques pour l'interaction multimodale en ligne entre deux langues et cultures

Résumé

The complexity surrounding the design of collaborative pedagogical scenarios can allow foreign language learners to develop intercultural and linguistic skills, despite the many elements that must be considered when conceptualising telecollaborative projects. Many research studies have been conducted which led to significant discoveries, but only few studies examine the intricacies of developing pedagogical scenarios for online multimodal interaction and the outcomes of these complexities. This paper reports on a Franco-Jamaican telecollaborative project, ClerKing, which took place in two phases between Applied Foreign Languages (AFL) students of English from University Clermont Auvergne (UCA), France, and Modern Languages students of French from Shortwood Teachers' College (STC), Jamaica. Each phase had a different pedagogical scenario, with the first being restricted and the second being more open. Using the exploratory method, various parameters of online pedagogical scenarios were identified and examined with varying degrees of granularity. Preliminary findings show that a less restricted and more flexible pedagogical scenario allowed for students to develop language and intercultural competencies, while strengthening negotiation skills.
La complexité entourant la conception de scénarios pédagogiques collaboratifs peut permettre aux apprenants de langues étrangères de développer des compétences interculturelles et linguistiques, malgré les nombreux éléments qui doivent être considérés lors de la conceptualisation de projets de télécollaboration. De nombreuses études ont été menées qui ont conduit à des découvertes importantes, mais seules quelques-unes examinent les subtilités de l'élaboration de scénarios pédagogiques pour l'interaction multimodale en ligne et les résultats de ces complexités. Cet article se concentre sur ClerKing, un projet de télécollaboration franco-jamaïcain, qui s'est déroulé en deux phases entre des étudiants d’anglais en langues étrangères appliquées (LEA) de l'Université Clermont Auvergne (UCA), en France, et des étudiants de langues modernes (français) de Shortwood Teachers’ College (STC), Jamaïque. Chaque phase avait un scénario pédagogique différent, la première étant restreinte et la seconde étant plus ouverte. En utilisant la méthode exploratoire, divers paramètres de scénarios pédagogiques en ligne ont été identifiés et examinés avec des degrés de granularité variables. Les résultats préliminaires montrent qu'un scénario pédagogique moins restreint et plus flexible a permis aux étudiants de développer des compétences linguistiques et interculturelles, tout en renforçant leurs capacités de négociation.
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2019 Short Paper Oneil MADDEN and Anne-Laure FOUCHER.pdf (332.5 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-03065504 , version 1 (14-12-2020)

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Citer

Oneil Nathaniel Madden, Anne-Laure Foucher. Understanding the complexities associated with conceptualising pedagogical scenarios for online multimodal interaction between two languages and cultures :a case of the ClerKing telecollaborative project. CALL and complexity – short papers from EUROCALL 2019, 1, Research-publishing.net, pp.263-269, 2019, ⟨10.14705/rpnet.2019.38.1020⟩. ⟨hal-03065504⟩
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