« La polémique Raoult » : brouillage de la communication
Résumé
This article offers some insight into the controversy stirred by Professor Didier Raoult’s recommendations about the use of hydroxychloroquine to treat patients suffering from SARS-CoV-2. We wish to show that the displacement of a scientific controversy into the media spheres and the intersection of several socio-professional worlds and the interweaving of different types of discourse have contributed to the blurring of communication, fostering the polarisation of positions. The encroachment of strategies of attack and self-promotion on scientific questioning has blocked the capacity for dialogue and aroused excessive passions. The media have fueled and sustained the polemic from which they have benefited greatly.
Cet article propose quelques éléments de compréhension de la polémique née autour du Professeur Didier Raoult et de l’hydroxychloroquine qu’il préconise pour traiter les malades atteints du SARS-CoV-2. Nous souhaitons montrer que le déplacement d’une controverse scientifique dans l’espace médiatique, le croisement de plusieurs mondes socio-professionnels et l’imbrication de différents genres de discours ont contribué au brouillage de la communication, favorisant la polarisation des positionnements. L’empiètement des stratégies d’attaques et d’autopromotion sur les questionnements scientifiques a bloqué la capacité de dialogue et suscité des passions démesurées. Les médias ont alimenté la polémique et ils en ont largement profité.
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)