Service innovation in historical perspective - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue European Review of Service Economics and Management Année : 2020

Service innovation in historical perspective

Innovation de service dans une perspective historique

Résumé

This viewpoint focuses on “platforming” as a major service innovation, which importance is now recognized in the organization of contemporary supply chains. On a technical level, “plat-forming” is based on the hub-and-spokes model, widely used in air transport, but also in retail logistics. Three historical examples show that the origins of “platforming” can be traced back to the often dramatic events that have marked the course of humanity, which puts the real originality of this service innovation into perspective.
Le point de vue s’intéresse à la « plateformisation » en tant qu’innovation de service majeure, dont l’importance est aujourd’hui reconnue dans l’organisation des chaînes logistiques contemporaines. Sur un plan technique, la « plateformisation » s’appuie sur le modèle hub-and-spokes, largement diffusé en transport aérien, mais aussi en logistique de distribution. Trois exemples historiques indiquent que l’on peut retrouver les origines de la « plateformisation » dans des évènements, souvent dramatiques, qui ont jalonné le cours de l’Humanité, ce qui permet de relativiser l’originalité réelle de cette innovation de service.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02982513 , version 1 (28-10-2020)

Identifiants

Citer

Gilles Paché. Service innovation in historical perspective: The case of “platforming”. European Review of Service Economics and Management, 2020, European Review of Service Economics and Management 2020 – 2, n° 10, 2020 – 2 (n° 10), pp.173-185. ⟨10.15122/isbn.978-2-406-11028-6.p.0173⟩. ⟨hal-02982513⟩
53 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More