Design and implementation of a formative website dedicated to announcement consultations of medical diagnosis
Conception et mise en place d’un site à visée formative dédié à l’entretien d’annonce de diagnostics médicaux
Résumé
In order to train healthcare professionals in the announcement of serious medical diagnoses, we propose the de-sign of a section of a website that aims to enable caregivers to better control this professional activity that they dread. These diagnoses materialize through language interactions between doctors and patients that are emotion-ally charged. The analysis of these announcement interviews involves access to interactions that are as close as possible to those that take place in real work situations through role-playing. We will show that the design of the website based on the architectural dimension (functional structure of the activity), the relational dimension (roles, co-constructed communication contract) and the communicational dimension (mobilized language processes) allows to identify this sensitive professional activity in its characteristic aspects. Based on a study commissioned by the Ligue contre le cancer, we will show how and in what way the identified dimensions have formative potential and we will highlight their contribution to improving the understanding of the activity and developing training materi-als.
Dans l’optique de former des professionnels de santé à l’annonce de diagnostics médicaux graves nous proposons la conception d’une rubrique d’un site Web qui a pour visée de permettre à des soignants de mieux maîtriser cette activité professionnelle qu’ils redoutent. Ces diagnostics se matérialisent à travers des interactions langagières entre médecins et patients qui sont chargées d’émotions. L’analyse de ces entretiens d’annonce suppose l’accès aux interactions les plus proches possibles de celles des situations réelles de travail via des jeux de rôle. Nous montrerons que la conception de la rubrique basée sur la dimension architecturale (structure fonctionnelle de l’activité), la dimension relationnelle (rôles, contrat de communication coconstruit) et la dimension communicationnelle (procédés langagiers mobilisés) permet de cerner cette activité professionnelle sensible dans ses aspects caractéristiques. En nous basant sur une étude commanditée par la Ligue contre le cancer, nous montrerons comment et en quoi les dimensions repérées ont un potentiel formatif et nous mettrons en exergue leur apport pour améliorer la compréhension de l’activité et développer des supports de formation.