Intercultural educational proposals promoting bilingual and multilingual teaching trajectories. Co-constructing teacher development in the 21st century. - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Ouvrages Année : 2019

Intercultural educational proposals promoting bilingual and multilingual teaching trajectories. Co-constructing teacher development in the 21st century.

Propuestas educativas interculturales para acompañar trayectorias bilingües/multilingües/ plurilingües. Co-construir la formación de docentes, un desafío del siglo 21.

Accompagner les parcours bilingues/multilingues/plurilingues via des dispositifs interculturels. Co-construire la formation des enseignants, un enjeu pour le 21e siècle.

Paola Andrea Gamboa Diaz
  • Fonction : Directeur scientifique
Isabel Tejada-Sánchez
  • Fonction : Directeur scientifique

Résumé

This volume is a response to the increasingly plurilingual and pluricultural focus of practice and thinking in language education. Plurilingualism and pluriculturalism would seem to be, and always to have been, at the heart of the language-teaching endeavour. However, in much thinking and practice about language education, plurilingualism and pluriculturalism have been almost invisible and therefore compilations such as the present one that emphasise plurality in language education are much needed. his volume draws inspiration from recent work in language education scholarship, which has begun to challenge this monolingual and monocultural construction. This work has increasingly recognised that language abilities form part of a complex repertoire of knowledges and practices that mutually inform and in uence each other and that language education needs to support and enhance the development of such repertoires. Cultures and identities have also come more into the foreground, and there is growing understanding of the complex interactions that exist between identities, cultures, languages and learning. Insights into how plurilingual and pluricultural individuals experience, use and develop their repertoires has had significant implications for rethinking how language education programs are developed and taught and for the sorts of learning that education should produce.
Cette publication, dont les articles en anglais, en espagnol et en français, reflètent la diversité des situations éducatives dans nos sociétés plurielles, expose les réponses émergentes dans ces périodes de changement inexorable, en lien avec la complexité et la diversité de nos communautés bi-multi-pluri-lingues et bi-multi-pluri-culturelles. Dans les trois sections qui composent l’ouvrage, les réponses proposées se centrent sur les réflexions, les pratiques et les recherches dans l’enseignement des langues, déterminées en même temps par l’altérité (Hall, 1987 ; Ricœur, 1990 ; Levinas, 1995) et les dimensions interculturelles (Gamboa Diaz, ce numéro). Les enjeux de réflexion, de pratiques et de recherche mettent en lumière des dynamiques de co-construction, entendues comme des activités cognitives complexes chez les enseignants et les apprenants, des processus d’expérimentation, de résolution de problèmes et d’élaboration provisoires d’alternatives d’enseignement, en fonction des éléments offerts par chaque contexte éducatif.
Fichier principal
Vignette du fichier
UNIANDES-SORBONNENOUVELLE.pdf (1.46 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-02560806 , version 1 (09-06-2020)

Licence

Domaine public

Identifiants

  • HAL Id : hal-02560806 , version 1

Citer

Paola Andrea Gamboa Diaz, Muriel Molinié, Isabel Tejada-Sánchez (Dir.). Intercultural educational proposals promoting bilingual and multilingual teaching trajectories. Co-constructing teacher development in the 21st century.. Paola Andrea Gamboa Diaz; Muriel Molinié; Isabel Tejada-Sánchez; Anne-Marie Truscott de Mejía. , Volumen 10 (número 1), 2019, Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, ISSN: 2215-8421. ⟨hal-02560806⟩
192 Consultations
1284 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More