The intentional approach to the theorization of specialized languages: an introduction - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2020

The intentional approach to the theorization of specialized languages: an introduction

L’approche intentionnelle de la théorisation des langues de spécialité : une introduction

Résumé

This paper addresses the issue of theorization in the study of specialized languages (SLs), e.g. English for economics, medical Spanish or legal German. It suggests that the best way to account for the complex relationships between language and specialties is to start theorizing the latter first, i.e. ‘specializedness’. It draws on John Searle’s theory of intentionality to explain how specializedness initially develops as an individual mental state, then turns collective and exerts its capacity to create social realities. SLs are examples of these realities and can be studied as such. Karl Popper’s ‘three worlds’ theory is then used to show how ‘objective knowledge’ can be built on SLs, and Yves Chevallard’s theory of ‘didactic transposition’ clarifies how this ‘scholarly knowledge’ can be adapted to learners’ requirements. The intentional approach to SLs distinguishes itself from ESP in its epistemological posture and theoretical foundations, but, in the last analysis, it ties in with ESP’s concern for meeting learners’ needs.
Cet article traite de la question de la théorisation de l’étude des langues de spécialité (LSP), par exemple, l’anglais économique, l’espagnol médical ou l’allemand juridique. L’auteur avance que la meilleure manière de rendre compte des relations complexes qui se tissent entre la langue et les spécialités est de commencer par théoriser ces dernières, c’est-à-dire le « spécialisé ». Il s’inspire de la théorie de l’intentionnalité de John Searle pour expliquer comment le spécialisé émerge initialement sous la forme d’un état mental individuel, puis se transforme en intentionnalité collective douée de la capacité de créer du réel social. Les LSP sont des réalités sociales de ce type et peuvent être étudiées en tant que telles. La théorie des « trois mondes » de Karl Popper est ensuite mise à contribution pour expliquer comme du « savoir objectif » peut être construit sur les LSP, et la théorie de la « transposition didactique » d’Yves Chevallard détaille le mécanisme par lequel ce « savoir savant » peut être adapté aux besoins des apprenants. L’approche intentionnelle des LSP se distingue de l’English for Specific Purposes en termes de posture épistémologique et de fondations théoriques, mais elle le rejoint en dernière analyse quant à l’exigence de répondre aux besoins des apprenants.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02451486 , version 1 (23-01-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02451486 , version 1

Citer

Michel van Der Yeught. The intentional approach to the theorization of specialized languages: an introduction. Gwen Le Cor; Marion Coutherut. Diversity and Specificity of Theoretical Frameworks in English for Specific Purposes, Peter Lang, In press. ⟨hal-02451486⟩
44 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More