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Chapitre D'ouvrage Année : 2018

Prólogo : Pedagogías de lo menor

Pedagogies of the minor

Pédagogies de la mineure

Résumé

The least in pedagogy inscribes its articulation in the molecular turn, produces an undetermined territory, is unique in that it is far from any subjective serialization link. It takes place in a set of external relations 2, according to Dussel (1985) constitutes a spatiality that has been weakly permeated by the various expressions of 3-segregation power, structural violence, silenced discrimination, oppression, domination, etc. A pedagogical space of the lesser deconstructs the assembly chains of subjectivity to create other worlds, non-inhabited places, characteristic of a new impulse of the epistemic and pedagogical imagination, in favor of the uniqueness of our experience. In it, processes of singularization take place over modes of production of subjectivity. The fertility of the singularization processes in the opinion of Guattari and Rolnik (2006) crystallizes "a way to reject all those preset coding modes, all those remote manipulation and control modes, reject them to build sensitivity modes, relationship modes with the other, modes of production, modes of creativity that produce a singular subjectivity "(p.29). A pedagogy of the minor articulates its formative activity in the creation-positive work-of transformation devices of the world we inhabit.
Lo menor en la pedagogía inscribe su articulación en el giro molecular, produce un territorio indeterminado, es singular en tanto alejado de todo vínculo de serialización subjetiva. Tiene lugar en un conjunto de relaciones exteriores 2 , al decir de Dussel (1985) constituye una espacialidad que débilmente ha sido permeada por las diversas expresiones del poder 3-segregación, violencia estructural, discriminación silenciada, opresión, dominación, etc.-. Un espacio pedagógico de lo menor deconstruye las cadenas de montaje de la subjetividad para crear otros mundos, lugares no-habitados, propios de un nuevo impulso de la imaginación epistémica y pedagógica, a favor de la singularidad de nuestra experiencia. En él, tienen lugar procesos de singularización por sobre modos de producción de la subjetividad. La fertilidad de los procesos de singularización a juicio de Guattari y Rolnik (2006) cristaliza "una manera de rechazar todos esos modos de codificación preestablecidos, todos esos modos de manipulación y de control a distancia, rechazarlos para construir modos de sensibilidad, modos de relación con el otro, modos de producción, modos de creatividad que produzcan una subjetividad singular" (p.29). Una pedagogía de lo menor articula su actividad formativa en la creación-labor positiva -de dispositivos de transformación del mundo que habitamos.
Le moins pédagogique inscrit son articulation dans le virage moléculaire, produit un territoire indéterminé, est unique en ce qu'il est loin de tout lien de sérialisation subjectif. Elle se déroule dans un ensemble de relations extérieures 2, selon Dussel (1985), ce qui constitue une spatialité faiblement imprégnée par les diverses expressions du pouvoir de ségrégation, de la violence structurelle, de la discrimination silencieuse, de l'oppression, de la domination, etc. Un espace pédagogique du moindre déconstruit les chaînes d'assemblage de la subjectivité pour créer d'autres mondes, des lieux non habités, caractéristiques d'un nouvel élan d'imagination épistémique et pédagogique, au profit de l'unicité de notre expérience. Des processus de singularisation ont lieu dans les modes de production de la subjectivité. Selon Guattari et Rolnik (2006), la fécondité des processus de singularisation cristallise "un moyen de rejeter tous ces modes de codage prédéfinis, tous ces modes de manipulation et de contrôle à distance, de les rejeter pour créer des modes de sensibilité, des modes de relation avec les autres, les modes de production, les modes de créativité qui produisent une subjectivité singulière "(p.29). Une pédagogie de la mineure articule son activité formatrice dans les dispositifs de transformation du travail dans lequel le monde que nous habitons sont créatifs.
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Dates et versions

hal-02233287 , version 1 (28-10-2019)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02233287 , version 1

Citer

Aldo Ocampo González. Pedagogies of the minor. Pedagogía Queer. Santiago: Ediciones CELEI., inPress. ⟨hal-02233287⟩

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