La cinéphilie comme imitation du cinéma : représentations de la cinéphilie et intertextualité cinématographique dans The Dreamers (Innocents), Bernardo Bertolucci, 2003 - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Cycnos Année : 2018

An Imitation of Cinema: Cinephilia and Cinematic lntertextuality in The Dreamers (Bernardo Bertolucci, 2003)

La cinéphilie comme imitation du cinéma : représentations de la cinéphilie et intertextualité cinématographique dans The Dreamers (Innocents), Bernardo Bertolucci, 2003

Résumé

An adaptation of Gilbert Adair's autobiographical novel, The Dreamers, depicts the political upheaval of French cinephilia, from the defense of the Cinematheque of Langlois to the barricades of May 68. This reconstitution ofHistory tums out to be a reinvention by memory, almost commemorative, which goes through the filter of cinephilia. Bertolucci uses an iconography of May 68 and of cinephilia represented by emblematic signs: archives, names, places ofmemory, books and posters, threads and controversies, memorable quotes and fetish scenes. The Dreamers shows how intertextual movies of contemporary filmmakers may reconsider the memory of cinema, its masterpieces, but also the places, practices and emotions attached to him. Here, in the register of filmic intertextuality, the visual reinvention of cinephilia passes through a fetishistic imitation of memorable scenes. But the work of cinephilia is made obvious by the mise en scene or the editing of film clips, true cinematic quotes that comment the plot as well as filmmaker's cinephilia.
Fichier principal
Vignette du fichier
4-Jean-Philippe Trias.pdf (195.07 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte

Dates et versions

hal-01979327 , version 1 (03-02-2023)

Licence

Paternité - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification

Identifiants

  • HAL Id : hal-01979327 , version 1

Citer

Jean-Philippe Trias. La cinéphilie comme imitation du cinéma : représentations de la cinéphilie et intertextualité cinématographique dans The Dreamers (Innocents), Bernardo Bertolucci, 2003. Cycnos, 2018, Les représentations de la cinéphilie, 34 (1), pp.59-73. ⟨hal-01979327⟩
102 Consultations
59 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More