Are Big Data invading Journalism ? Epistemological Resistances, economic Breakings and professional adaptations. - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Les Enjeux de l'information et de la communication Année : 2018

Le journalisme saisi par les Big Data ? Résistances épistémologiques, ruptures économiques et adaptations professionnelles.

Are Big Data invading Journalism ? Epistemological Resistances, economic Breakings and professional adaptations.

Résumé

Faced with the deluge of massive amounts of data (big data) today’s journalism wonders about its practices, and also about the economic models of the media and the organization of editorial teams. The issues are multifaceted. At first we emphasize the epistemological reluctance of the profession to the promises of totally automated journalism. Actually data journalism is always linked with an identified ground to which data must refer in order to validate it. Then we show that the massive use of data enables the media not only to personalize their offer of information more precisely, but also to promote an innovation process which tends to combine the know-how of journalism with technical skills unrelated to the journalism professions. Even if the profession does not disappear, it undergoes an evolution by refocusing on some of its fundamental principles.
La déferlante des données massives (big data) interroge le journalisme contemporain, ses pratiques, mais aussi les modèles économiques des médias et l’organisation des rédactions. Les enjeux sont protéiformes. Nous mettons tout d’abord en évidence la résistance épistémologique du métier face aux promesses d’un journalisme intégralement robotisé. En effet, le data journalisme se réfère toujours à un terrain identifié auquel les données doivent renvoyer à des fins de validation. Nous montrons ensuite que l’usage des données massives permet aux médias non seulement de personnaliser plus finement l’offre d’information, mais également de favoriser un processus d’innovation qui tend à hybrider de plus en plus les savoir-faire journalistiques avec des compétences techniques extérieures au métier. A défaut de disparaître, le métier mute en se recentrant sur certains de ses fondamentaux.
Fichier principal
Vignette du fichier
V6Enjeux_Info_Comm_2018.pdf (190.85 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-01926894 , version 1 (30-11-2018)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01926894 , version 1

Citer

Alexandre Joux, Marc Bassoni. Are Big Data invading Journalism ? Epistemological Resistances, economic Breakings and professional adaptations.. Les Enjeux de l'information et de la communication, 2018, 19/2, pp.125-134. ⟨hal-01926894⟩
244 Consultations
124 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More