Rebellion or Revolution? The Scottish Revolts in the Light of the American Revolution: an Atlantic Mirror (1765-1799) - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2018

Rebellion or Revolution? The Scottish Revolts in the Light of the American Revolution: an Atlantic Mirror (1765-1799)

Rébellion ou révolution ? Les révoltes écossaises à l’aune de la Révolution américaine : un miroir atlantique (1765-1799)

Résumé

This paper explores the notions of rebellion and revolution in relation with the Thirteen Colonies and Scotland from the Stamp Act crisis (1765-66) to the death of George Washington (1799). The colonists were described as rebels in a number of Scottish sources due to their refusal to be taxed by Parliament. However they strongly opposed the label for, until 1775, they conceived their resistance as part of a common project with the English radicals to save the constitution from a tyrannical government. Conversely, they associated the word rebellion with the Scots and the Jacobites, with whom they resented being compared. Yet a decade after the end of the American Revolutionary War, a new image of Scotland emerged. William Wallace's resistance against the English invasion in the 13th century was likened to the struggle of the colonies against the British army. The American hero, George Washington, was identified with William Wallace while both were increasingly seen as charismatic figures and founders of their respective nations. The word 'revolution', understood as the establishment of an independent nation, was used to depict the process of emancipation of the United States and that of the assertion of a free Scottish nation which integrated the union with England of its own free will in 1707. At the turn of the 18th century, America and Scotland viewed Scottish medieval history in the same light and by identifying the American Revolution to the Scottish revolts of the past contributed to building a sense of identity in the Early Republic and in North Britain.
Cette communication propose d’examiner ce qu’ont représenté les mots rébellion et révolution dans le jeu de regards croisés entre les Treize Colonies d’Amérique du Nord et l’Ecosse, de la crise du droit du timbre (1765-66) à la mort de George Washington (1799). Nombre de sources écossaises qualifiaient les colons refusant les impôts votés par le Parlement de rebelles. En revanche ces derniers ont vigoureusement contesté le mot, car jusqu’en 1775, ils inscrivaient leur résistance dans un projet commun avec des radicaux anglais pour, non pas renverser la constitution, mais préserver celle-ci d’un gouvernement qu’ils jugeaient tyrannique. A l’inverse, ils associaient le terme de rebelles aux Ecossais et aux jacobites, dont ils avaient à cœur de se démarquer. Toutefois une décennie après la guerre d’Indépendance, une autre image de l’Ecosse émerge. Un parallèle est établi entre la résistance organisée par William Wallace contre l’invasion anglaise au XIIIe siècle, et le combat des colonies d’Amérique pour chasser les troupes britanniques. L’héroïsation de Wallace trouve un écho outre-Atlantique, où George Washington, héros de la nation américaine, est comparé au chef de guerre écossais. Le mot « révolution », compris ici comme l’instauration d’une nation indépendante, s’impose pour qualifier à la fois le processus qui aboutit à la naissance des Etats-Unis, et celui qui permet à l’Ecosse de se revendiquer comme pays libre s’étant associé à l’Angleterre de son plein gré en 1707. Ainsi, au tournant du XIXe siècle, l’Amérique et l’Ecosse portent un même regard sur l’histoire médiévale écossaise, travaillant conjointement à la construction identitaire de la jeune République et de la North Britain.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01864656 , version 1 (30-08-2018)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01864656 , version 1

Citer

Florence Petroff. Rebellion or Revolution? The Scottish Revolts in the Light of the American Revolution: an Atlantic Mirror (1765-1799). Revolution(s). Congrès de la SAES (Société des Anglicistes de l'Enseignement Supérieur) 2018, Atelier XVII-XVIII, organisé sous l’égide de la Société d’Études Anglo-Américaines des XVIIe et XVIIIe siècles et coordonné par Sandrine Parageau et Clotilde Prunier, Jun 2018, Nanterre, France. ⟨hal-01864656⟩
144 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More