La recherche idiographique en management stratégique
Résumé
While theory building based on a single case study is well admitted in the field of strategic management, its methodological and epistemological underpinnings remain poorly explored. By considering the case under study as a " particular case among many other possibilities " [G. Bachelard 1966], idiographic investigations should attempt to go beyond the idiosyncrasy of the firm studied in order to generate a theory aimed at covering a wider scope. Because of its transformative aim, such a theory building enterprise directly reflects the creative path held by the researcher and his (her) own limitations. To show the contribution of his (her) theoretical framework and give room to contradictory de-bate, the researcher needs to make explicit the main generative mechanisms that guide him (her) in structuring a consistent set of conjectures.
Alors même que l’activité de modélisation à partir d’un cas unique est admise en management stratégique, les enjeux méthodologiques et épistémologiques de ce type de recherche restent encore méconnus. En considérant que le cas étudié constitue « un cas particulier du possible » [G. Bachelard 1966], l’investigation idiographique doit tenter de dépasser les caractéristiques idiosyncratiques de l'entreprise étudiée pour aboutir à une modélisation de portée plus générale. Du fait de sa visée transformatrice, la modélisation idiographique met en exergue les capacités créatives et, inéluctablement, les limites du chercheur. Ce dernier est tenu de dévoiler les mécanismes génératifs qui le guident dans l’élaboration d’un ensemble structuré de conjectures afin d’asseoir la contribution de sa modélisation et faciliter le débat contradictoire.
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