Le Krimi sous le Troisième Reich: une invention de l’étranger - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Transatlantica. Revue d'études américaines/American Studies Journal Année : 2012

Le Krimi sous le Troisième Reich: une invention de l’étranger

Vincent Platini

Résumé

Abstract This article deals with the specificity of the crime novel under the Third Reich and its relation to the Anglo-American genre, from an economic, ideological and formal perspective. As a marketable commodity, the so-called Krimi was informed by commercial as well as political imperatives. This logic granted it a small degree of freedom and placed it in competition with the foreign products that dominated the literary market. However, with the increasing totalitarianism of the regime, translated novels became scarcer and ideological pressures exerted themselves heavily on the Krimi. The crime novel then took on dictatorial forms, reflecting the changed conception of the law in the new Germany and contrasting with the English tradition of the genre. Although Nazi Krimis and American hard-boiled stories converged to a certain extent, the German products differed unmistakably in their opposition to the imagination prevalent in democratic countries. Nevertheless, despite ideological pressures, the Krimi never became entirely subservient to the regime: it continued to harbor foreign influences and, by launching into imaginary exiles, even managed to mock the power of Nazism.
L'article considère le genre policier sous le Troisième Reich et sa relation à la production anglo-américaine dans une perspective économique, idéologique et formelle. Le Krimi s'inscrit dans une logique de marché lui permettant de faire valoir des nécessités commerciales à côté des impératifs politiques. Cette logique lui aménage un espace réduit de liberté et le place en concurrence avec la production étrangère qui domine largement le marché. À mesure que le régime affirme son totalitarisme, les œuvres traduites se raréfient et les pressions idéologiques se font sentir sur le Krimi : le genre policier prend des formes dictatoriales, issues des pratiques judiciaires de la nouvelle Allemagne, et se forme à rebours du roman de tradition anglaise. Bien que la convergence entre Krimi nazi et polar hard-boiled soit esquissée, la production allemande se distingue clairement de l'imaginaire des pays démocratiques. Cependant et en dépit des pressions idéologiques, le Krimi n'est pas complètement assujetti au national-socialisme : il garde des teintes étrangères et, par des exils imaginaires, se permet de narguer le pouvoir nazi.
Fichier principal
Vignette du fichier
Article Le Krimi def.pdf (393.7 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-01773599 , version 1 (26-04-2018)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01773599 , version 1

Citer

Vincent Platini. Le Krimi sous le Troisième Reich: une invention de l’étranger. Transatlantica. Revue d'études américaines/American Studies Journal, 2012. ⟨hal-01773599⟩
39 Consultations
109 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More