Systemic analysis of so-called ‘accidents on the level’ in a multi trade company. - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Ergonomics Année : 2004

Systemic analysis of so-called ‘accidents on the level’ in a multi trade company.

Résumé

Slips, trips and falls on the level are considered commonplace and are rarely subjected to in-depth analysis. They occur in highly varied circumstances in an occupational situation. In-depth analysis of these accidents was conducted within a company with the aim of understanding them better, to be able to discuss prevention field possibilities and priorities for the company concerned. Firstly, available data on ‘accidents on the level’ occurring over the last 4 years were analysed and a typology for these accidents was derived, based on individual activity at the time of the accident and accident location. The three most serious accident-causing situations were analysed in-depth from interviews with injured persons, as well as from activity observation and activity-related verbal information obtained from operatives. These most serious situations involved accidents occurring when climbing down from trucks or when walking either in surroundings outside company premises or from (to) a vehicle to (from) a work location. In-depth accident analysis and characterization of accident-causing situations as a whole enhance our understanding of the accident process and allow us to envisage priorities for action in the prevention field, in operational terms. Each accident-causing situation reveals environmental factors that in fact constitute accident factors (obstacle, stone, etc.), when the individual walks or climbs down from a truck. Analysis shows that other events are necessary for accident occurrence. For example, the individual may be subjected to a time constraint or may be preoccupied. Results obtained here, in a company integrating different trades, are discussed and compared with those referred to in the literature. Generalization of some of these results is also considered.
Les accidents de plain-pied, considérés comme banals font rarement l'objet d'une analyse approfondie. Ils se produisent dans des circonstances très variées en situation professionnelle. Une analyse approfondie de ces accidents a été réalisée au sein d'une entreprise dans le but de mieux les comprendre afin d'être en mesure de discuter les possibilités et les priorités pour l'entreprise concernée, dans le champ de la prévention. Tout d'abord, les données disponibles sur les accidents de plain-pied survenus au cours des quatre dernières années ont été analysées et une typologie de ces accidents a été dégagée sur la base de l'activité de la victime au moment de l'accident et du lieu de l'accident. Les trois situations accidentogènes les plus graves ont été analysées de manière approfondie à partir d'entretiens avec les victimes, d'observation de l'activité et de recueil de verbalisations sur cette activité. Il s'agit d'accidents se produisant lors de la descente de camions ou lors de déplacements soit à l'extérieur des locaux, soit entre le véhicule et le lieu d'intervention. L'analyse approfondie des accidents et la caractérisation des situations accidentogènes dans leur ensemble permet de mieux comprendre le déroulement de l'accident et d'envisager de manière opérationnelle les priorités d'action dans le champ de la prévention. Il apparaît pour chaque situation accidentogène, des éléments du milieu qui constituent des facteurs d'accident (obstacle, caillou,…) alors que l'individu se déplace ou descend de camion. L'analyse montre que d'autres facteurs sont nécessaires à la survenue de l'accident. Il s'agit par exemple du fait que l'individu soit soumis à une contrainte temporelle ou qu'il soit préoccupé. Les résultats obtenus ici dans une entreprise rassemblant différents métiers sont discutés et comparés avec ceux évoqués dans la littérature. La généralisation de certains de ces résultats est également abordée.
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hal-01619391 , version 1 (19-10-2017)

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Citer

Sylvie Leclercq, S. Thouy. Systemic analysis of so-called ‘accidents on the level’ in a multi trade company.. Ergonomics, 2004, 47 (12), pp.1282 - 1300. ⟨10.1080/00140130410001712627⟩. ⟨hal-01619391⟩

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