Experimental study of the wake flow behind three road vehicle models - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2017

Experimental study of the wake flow behind three road vehicle models

Résumé

Wind tunnel investigations have been conducted in the wake of three simplified car models, commonly called Ahmed body, with 0, 25 and 35 rear slant angle respectively. The upstream velocity is 14.3m/s, leading to a Reynolds number based on the model height of 4:95 104. Velocity measurements have been recorded with a Laser Doppler Velocimetry system. An innovative data treatment method has been developed to obtain accurate and reliable flow statistics regardless the seeding conditions. Wake flow properties such as the recirculation length, turbulence intensity or turbulent kinetic energy are similar to results found in the literature. Further works will consist in measuring the nanoparticle concentration fields in the wake of the same models, in order to better understand the particle dynamics and especially the interaction between turbulent vortical structures and particles. The final goal of the project is to identify key parameters that influence particle path and possible infiltration in the following vehicle through air entrances.
Une étude expérimentale du sillage de 3 modèles simplifiés de Îhicules, communément appelés corps d'Ahmed, a été menée en soufflerie. Les mesures de vitesses d'écoulement ont été faites par LDV. Une méthode innovante de traitement des données a été développée pour obtenir des données fiables et précises, quelles que soient les conditions d'ensemencement. Les propriétés du sillage telles que la longueur de recirculation, l'intensité turbulente, l'énergie cinétique turbulente sont similaires aux résultats de la littérature. L'étude va se poursuivre par la mesure des concentration en nanoparticules afin de mieux comprendre les interactions avec le sillage de ces Îhicules. L'objectif final est d'identifier les paramètres clés qui influencent la pénétration des nanoparticules dans l'habitacle d'un Îhicule suiveur.
Fichier principal
Vignette du fichier
doc00027479.pdf (2.62 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-01618272 , version 1 (17-10-2017)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01618272 , version 1

Citer

Romain Rodriguez, Frédéric Murzyn, Amine Mehel, Frédérique Larrarte. Experimental study of the wake flow behind three road vehicle models. 23ème Congrès Français de Mécanique, Aug 2017, LILLE, France. ⟨hal-01618272⟩
128 Consultations
180 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More