Spatial organization of retailing: the geographical weaknesses of market studies
Implantations et agrandissements de grandes surfaces alimentaires. Les faiblesses géographiques des études de marché
Résumé
During the 1980's, the network of supermarkets became much more dense, particularly in rural areas, involving an increasingly
complex geographical pattern of retail competition. This complexity is insufficiently understood in market studies preceding the
creation or enlargement of a supermarket Evaluations of customer catchment areas are clearly approximative and do not really
take account of the spatial organization of the competition. In these circumstances, retail efficiency and organization problems
are spatial management problems too, these market studies serving those responsible for supermarkets as well as 'département
committees of retailing infrastructure.
Durant les années 1980, le tissu des supermarchés s'est fortement densifié, notamment en milieu rural, entraînant une
importante complexification de la géographie des relations de concurrence. Cette complexification est mal appréhendée dans
les études de marché préalables à la création ou à l'agrandissement des grandes surfaces: l'aire de chalandise du magasin
n'est évaluée que de façon grossière et l'organisation spatiale de la concurrence n'est que très peu prise en compte. Ici, les
questions d'efficacité et d'organisation de la distribution sont aussi des questions d'aménagement du territoire, ces études de
marché servant de base de travail aux responsables de grande surface comme aux Commissions Départementales
d'Équipement Commercial.
Domaines
Géographie
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...