. Legos, https://www.ircam.fr/project/ detail/legos

S. Arom, Polyphonies et polyrythmies instrumentales d'Afrique centrale : structure et méthodologie, 1985.

G. Bagan, M. Giraud, R. Groult, and E. Leguy, Modélisation et visualisation de schémas d'analyse musicale avec music21, Journées d'Informatique Musicale, p.2015, 2015.

I. Bent and W. Drabkin, L'analyse musicale, Histoire et méthodes. éd. Main d'oeuvre, 1998.

J. Bresson, C. Agon, and G. Assayag, OpenMusic, Proceedings of the 19th ACM international conference on Multimedia, MM '11, pp.743-746, 2011.
DOI : 10.1145/2072298.2072434

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01075235

P. Couprie, Utilisations avancées du logiciel iAnalyse pour l'analyse musicale, 2010.

D. Fober, J. Bresson, P. Couprie, and Y. Geslin, Les nouveaux espaces de la notation musicale, Journées d'Informatique Musicale, p.2015, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01160759

J. Françoise, Gesture--sound mapping by demonstration in interactive music systems, Proceedings of the 21st ACM international conference on Multimedia, MM '13, pp.1051-1054, 2013.
DOI : 10.1145/2502081.2502214

E. Gonthier and . Ah, joue-moi encore du litho- phone ! https://www.franceinter. fr/emissions/la-bas-si-j-y-suis/ la-bas-si-j-y-suis-11-mars, 2014.

E. Gonthier, Des pierres préhistoriques musicales sorties de l'oubli. https://www.youtube. com/watch?v=fRamnKf6OEY, 2014.

O. Houix, F. Gutierrez, P. Susini, and N. Misdariis, Participatory workshops : Everyday objects and sound metaphors, International Symposium on Computer Music and Multidisciplinary Research, pp.41-53, 2013.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01106879

S. Jordà, G. Geiger, M. Alonso, and M. Kaltenbrunner, The reacTable, Proceedings of the 1st international conference on Tangible and embedded interaction , TEI '07, pp.139-146, 2007.
DOI : 10.1145/1226969.1226998

M. Kaltenbrunner and R. Bencina, reacTIVision, Proceedings of the 1st international conference on Tangible and embedded interaction , TEI '07, pp.69-74, 2007.
DOI : 10.1145/1226969.1226983

M. Mongeau and D. Sankoff, Comparison of musical sequences, Computers and the Humanities, vol.15, issue.3, pp.161-175, 1990.
DOI : 10.1007/BF00117340

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01098807

J. Nattiez, Fondements d'une sémiologie de la musique. Dufrenne, 1975.

B. Nettl, Thoughts on improvisation : A comparative approach. The Musical Quarterly, pp.1-19, 1974.

V. Puig, F. Guédy, M. Fingerhut, F. Serrière, J. Bresson et al., Musique Lab 2 : A three level approach for music education at school, International Computer Music Conference, pp.419-422, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01106237

A. Shaeffner, Une importante decouverte archeologique: le lithophone de Ndut Lieng Krak (Vietnam), Revue de musicologie, vol.33, issue.97/98, pp.1-19, 1951.
DOI : 10.2307/926752