Real-world driving cycles for measuring cars pollutant emissions - Part B: Driving cycles according to vehicle power : Report INRETS-LTE 0412 - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Rapport (Rapport De Recherche) Année : 2006

Real-world driving cycles for measuring cars pollutant emissions - Part B: Driving cycles according to vehicle power : Report INRETS-LTE 0412

Michel Andre

Résumé

The use of one unique set of driving cycles to measure the pollutant emissions from all cars can be seen as a weak point of emission estimation, as vehicles could conceivably be tested differently depending on their performance levels and usage characteristics. A specific study was then conducted to characterize driving conditions and vehicle usage as a function of vehicle categories. In that aim, the modem-Hyzem database (monitoring of cars in real-world) was shared in two equivalent samples, according to the power-to-mass rate of the vehicles. These two vehicle categories (i.e. high- and low-powered cars) showed significantly different driving conditions. That justified the need of specific driving cycles. Driving cycles specially designed for high and low powered cars were thus derived. Furthermore, these cycles were very similar to the Artemis cycles with respect to the method used and structure, ensuring thus a comparison basis. Pollutant emissions were measured on a sample of 30 French passenger cars, using on the one hand the 3 real-world ARTEMIS driving cycles (urban, rural road and motorway), representative of European driving, and on the other hand specific driving cycles. The comparison of the resulting aggregated emissions demonstrates that the usual test procedure (i.e. with a unique set of driving cycles) can lead to strong differences in emissions, particularly for the most recent vehicle categories.
L'utilisation d'un jeu de cycles de conduite unique pour mesurer les émissions de polluants de tous les Îhicules légers peut être vue comme un point faible de l'estimation des émissions. Il serait en effet plus pertinent que les Îhicules soient testés selon leurs caractéristiques techniques et d'utilisation. On développe donc dans ce cadre des cycles très comparables aux cycles ARTEMIS (par la méthode employée, les données, et par leur structure), mais en partageant préalablement la base de données modem-Hyzem (suivi de voitures en conditions réelles d'utilisation) en 2 sous-ensembles correspondant respectivement aux Îhicules faiblement et fortement motorisés. Les statistiques d'utilisation et de conduite des 2 catégories de Îhicules diffèrent significativement ce qui justifie la construction de cycles de conduite différents. Comme pour les cycles Artemis, on reproduit pour chacun des jeux de cycles les caractéristiques spécifiques d'utilisation et de conduite. On mesure les émissions d'un échantillon de 30 voitures représentatives du parc français, sur les cycles ARTMIS d'une part et sur les cycles spécifiques d'autre part. La comparaison des émissions montre que la procédure habituelle de mesure sur un jeu de cycle unique (i.e. les cycles ARTEMIS dans ce cas) peut conduire à des différences importantes d'émissions, particulièrement pour les Îhicules les plus récents.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01431803 , version 1 (11-01-2017)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01431803 , version 1

Citer

Michel Andre. Real-world driving cycles for measuring cars pollutant emissions - Part B: Driving cycles according to vehicle power : Report INRETS-LTE 0412. [Research Report] IFSTTAR - Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l'Aménagement et des Réseaux. 2006, 74 p. ⟨hal-01431803⟩
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