Le Labyrinth de Fortune et Sejour des trois nobles dames
Résumé
The work of Jean Bouchet, Attorney at Poitiers, made the connection between the legacy of the “Rhetoriqueurs” and compositions of Marot, Rabelais and the young Brigade. Le Labyrinth de Fortune, written in 1522, just before the dispute of Erasmus and Luther on free will, takes up the question of Fortune and Providence, in the tradition of the the Consolation of Philosophy and medieval allegorical dreams. There Bouchet married the allegorical fiction of dream and labyrinth with the philosophical and moral dialogue, while marginalia quote all the authors who have spoken on the subject. In effect, Jean Bouchet explored and questioned the human condition, drawing upon a vast knowledge — at once legal, theological, historical and literary— measured in an exceptional way in his marginal notes. This first critical edition of the text provides a rich annotation, translations, glossary and index, which make finaly available not only the text itself, but also all references made here by Jean Bouchet, which serve as an investigation into the vicissitudes that mark the human condition, which the Renaissance referred to as Fortune.
L’œuvre de Jean Bouchet, procureur à Poitiers fait le lien entre l’héritage des grands rhétoriqueurs et les compositions de Marot, Rabelais et de la jeune Brigade. Le Labyrinth de Fortune, écrit en 1522, juste avant le différend d’Érasme et Luther sur le libre arbitre reprend, dans la lignée de la Consolation de la Philosophie et des songes allégoriques médiévaux, la question de la Fortune et de la Providence. Bouchet y marie la fiction allégorique du songe et du labyrinthe à la forme du dialogue philosophique et moral, tout en convoquant en manchette l’ensemble des auteurs qui se sont exprimés sur le sujet. Jean Bouchet mobilise en effet, pour explorer et interroger l’humaine condition, une immense culture, juridique et théologique autant qu’historique et littéraire, dont ce texte, pourvu d’abondantes notes marginales, permet de prendre la mesure d’une manière exceptionnelle. Cette première édition critique du Labyrinth grâce à une riche annotation, des traductions, un glossaire et des index, rend enfin accessible cette œuvre et l’ensemble des références mises ici par Jean Bouchet au service d’une enquête sur ces vicissitudes qui marquent la condition humaine et que la Renaissance nommait Fortune.