« If… then… » in mathematical discourse : deduction or argumentation ?
« If… then… » dans le discours mathématique : déduction ou argumentation ?
Résumé
The purpose of this article is to study the uses of the If…(,)(then)… structure in a corpus made up of mathematical educational texts written in English, within the framework of utterance linguistics and specifically of Oswald Ducrot's integrated pragmatics. To this end, some particular characteristics of mathematical discourse are highlighted such as the importance of deductive operations and the establishment of inferential relations between utterances. We then study to what extent the effects due to the use of the If…(,)(then)… structure are confirmed or modified in the context of mathematical discourse.
Cet article a pour objet d'étudier, dans le cadre de la linguistique de l'énonciation et plus particulièrement de la pragmatique intégrée d'Oswald Ducrot, les utilisations de la structure If…(,)(then)… dans un corpus de textes mathématiques pédagogiques écrits en anglais. Pour ce faire, certaines caractéristiques du discours mathématique sont mises en évidence, en particulier l'importance des opérations déductives et l'établissement de relations aussi bien inférentielles qu'argumentatives entre les énoncés. Nous étudions ensuite dans quelle mesure les effets provoqués par l'utilisation de la structure Si…(,)(alors)… sont confirmés ou modifiés dans le contexte du discours mathématique.
Domaines
Sciences cognitives
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...