M. Artigue, L'influence des logiciels sur l'enseignement des mathématiques : contenus et pratiques, Actes du séminaire DGESCO de février, 2007.

M. Artigue, Learning mathematics in a CAS environment: The genesis of a reflection about instrumentation and the dialectics between technical and conceptual work, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.7, issue.3, pp.245-274, 2002.
DOI : 10.1023/A:1022103903080

F. Arzarello, L. Bazzini, and ;. G. Chiappini, A Model for Analysing Algebraic Processes of Thinking, Perspectives on school algebra, pp.61-81, 2001.
DOI : 10.1007/0-306-47223-6_4

N. Balacheff, La transposition informatique. Note sur un nouveau problème pour la didactique, Vingt ans de Didactique des Mathématiques en France, pp.364-370, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190646

B. Balanskat, R. Blamire, and S. Kefala, The ICT Impact Report.A review of studies of ICT impact on schools in Europe Report by European Schoolnet in the framework of the European Commission's ICT cluster, 2006.

B. Capponi and . Tableur, Actes des journées de formation de formateurs, pp.58-66, 1999.

B. Cornu and A. Ralston, The influence of computers and informatics on mathematics and its teaching. Science and Technology Education, 1992.

D. Guin, K. Ruthven, and L. Trouche, The didactical challenge of symbolic calculators, 2004.
DOI : 10.1007/b101602

M. Haspekian, The co-construction of a mathematical and a didactical instrument, Proceedings of the Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 7), 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01273866

M. Haspekian, Evolution des usages du tableur In Rapport intermédiaire de l'ACI-EF Genèses d'usages professionnels des technologies chez les enseignants, 2006.

M. Haspekian, Intégration d'outils informatiques dans l'enseignement des mathématiques, Etude du cas des tableurs. (Doctoral dissertation, 2005.

M. Haspekian, An ???Instrumental Approach??? to Study the Integration of a Computer Tool Into Mathematics Teaching: the Case of Spreadsheets, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.10, issue.1, pp.109-141, 2005.
DOI : 10.1007/s10758-005-0395-z

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01273799

C. Laborde, Integration of technology in the design of geometry tasks with Cabri, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.63, pp.283-317, 2001.

J. Lagrange, L'intégration d'instruments informatiques dans l'enseignement : une approche par les techniques, Educational Studies in Mathematics, vol.43, issue.1, pp.1-30, 2000.
DOI : 10.1023/A:1012086721534

J. Monaghan, Teachers??? Activities in Technology-Based Mathematics Lessons, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.9, issue.2, pp.327-357, 2004.
DOI : 10.1007/s10758-004-3467-6

A. Robert and J. Rogalski, Le système complexe et cohérent des pratiques des enseignants de mathématiques : une double approche, Revue canadienne de l'enseignement des sciences, des mathématiques et des technologies, pp.505-528, 2002.

P. Rabardel, People and technology -a cognitive approach to contemporary instruments, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01020705

T. Rojano and R. Sutherland, Pupils' strategies and the Cartesian method for solving problems: the role of spreadsheets, Proceedings of PME 21, pp.72-79, 1997.

K. Ruthven, Teachers, technologies and the structures of schooling, Proceedings of CERME 5, pp.52-68, 2007.

L. Trouche, Instrumental Genesis, Individual and Social Aspects, 2005.
DOI : 10.1007/0-387-23435-7_9

. Trouche, The didactical challenge of symbolic calculators: turning a computational device into a mathematical instrument, pp.197-230