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Farmer-researchers – how to promote knowledge acquisition in Participatory Plant Breeding?

Julia Klauck
  • Function : Author

Abstract

Post-war developments in agriculture have led to a vision of productivity and to specialization. In the plant breeding sector and in varietal selection for example this shows in strong homogenization and the loss of biodiversity. Farmers have increasingly delegated their activities and amongst them the production of knowledge making them dependent on the seed industry. Some farmer-researchers try to re-find sense and autonomy, which is accompanied by the necessity to acquire specific knowledge adapted to their diverse individual situations. Each one of them is in specific conditions but they have common ethical values in a pursuit of sustainability. Strong social relations with consumers and between these actors outside of the dominant model compensate for the abundant lack of means. Exchanges of knowledge and seeds, encounters, experiments and collective approaches structure these learning communities. In order to support such peasant, organic or biodynamic agricultures with research in step with practice scientist need to abandon the classic disciplinary boundaries and take social dimensions into count. The integration of traditional knowledge and their carriers is a first step towards participative science that pursuits to empower peasants in view of a sustainable future. Encounters of farmer-researchers and scientists can result in participative plant breeding or research and dynamic management of biodiversity. But it seems as if the dominant techno-economic worldview influencing seed laws and the assessment of non-classical research is a major hurdle. The expansion of more holistic visions and acknowledgement of the complementarity of approaches are therefore solutions in order to support social learning and farmer’s autonomy.
Les développements dans l’agriculture d’après guerres ont conduit à une logique de productivité et à une spécialisation forte. Dans le secteur de l’amélioration des plantes et en sélection variétale par exemple ça s’est traduit en forte homogénéisation des variétés et perte de biodiversité. Les paysans ont de plus en plus délégués leurs activités dont la production des connaissances et sont devenues dépendant des industries semencières. Pour quelques paysan-chercheurs, leur souhait de retrouver du sens et l’autonomie est accompagné par une nécessité d’acquérir des connaissances adaptées à leur situations individuelles diverses. Chacun dans des conditions spécifiques, ils suivent des valeurs éthiques communes dans une démarche de durabilité. Le manque de moyens est compensé par des liens forts entre ces acteurs hors système dominant et avec des consommateurs impliqués. Des échanges de savoirs et de semences, des rencontres, des expériences et des démarches collectifs structurent les réseaux d’apprentissage. Pour soutenir ces réseaux et une agriculture paysanne biologique ou en biodynamie avec des recherches pratiques, la science académique doit abandonner les frontières disciplinaires classiques et prendre en compte la dimension sociale. L’intégration des savoirs traditionnelles et de leurs porteurs est le premier pas vers une science participative qui vise à l’empowerment des paysans pour une future soutenable. Des projets de sélection ou recherche participative et de gestion dynamique de la biodiversité résultent des relations fertiles entre paysan-chercheurs et chercheurs académiques. Mais il semble que la vision techno-économique dominant et découlant d’elle, la législation sur les semences et l’évaluation de la recherche non classique sont des freins majeurs. L’expansion des visions plus holistiques et la reconnaissance des complémentarités d’approches sont donc les leviers pour soutenir l’apprentissage et puis l’autonomie des paysans.
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Dates and versions

hal-01210082 , version 1 (06-06-2020)

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  • HAL Id : hal-01210082 , version 1
  • PRODINRA : 226778

Cite

Julia Klauck. Farmer-researchers – how to promote knowledge acquisition in Participatory Plant Breeding?. 2013, pp.65. ⟨hal-01210082⟩
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